Provincies eisen vervoer van Arriva

De provincies Groningen en Friesland eisen dat Arriva volgende week de treinen gewoon laat rijden. Zo niet, dan volgen er sancties tegen de vervoerder. Die wil ProRail onder druk zetten.

Het regionale treinverkeer dreigt zondag tot stilstand te komen nu Arriva weigert met spoorinfrabeheerder ProRail een nieuwe toegangsovereenkomst te tekenen. Zonder zo’n overeenkomst mag Arriva geen treinen meer laten rijden.

Arriva vindt dat er met het staatsbedrijf Prorail geen zaken zijn te doen. Zo zou Prorail weigeren schriftelijk afspraken te maken over een betere dienstregeling of nieuwe investeringen.

Arriva, dat steeds meer reizigers te verwerken krijgt, wil onder andere een verdubbeling van het spoor Groningen en Leeuwarden en een nieuwe verbinding tussen Groningen en Heerenveen. Daarvoor moet monopolist ProRail wel in actie komen. ProRail wil niet ingaan op de klachten, maar erkent wel dat ’er fouten zijn gemaakt’.

De dreiging van Arriva om het spoorverkeer plat te gooien zijn de provincies Friesland en Groingen – die Arriva het recht verschaften om de streeklijnen te exploiteren – in het verkeerde keelgat geschoten. Gedeputeerde Henk Bleker van de provincie Groningen wil Arriva te allen tijde aan de bepalingen houden van de vervoersconcessie die met de provincie is gesloten. „Wij accepteren absoluut niet dat er geen treinen rijden”, dreigt Bleker.

Arriva riskeert fikse boetes als het in gebreke blijft. Die boetes kunnen oplopen tot tonnen euro’s. „Een bedrijf bedenkt zich dan wel drie keer. Of Arriva de boete dan kan doorberekenen aan ProRail is niet mijn zorg.”

„Ik heb meteen Arriva en ProRail bij mij geroepen”, zegt Blekers Friese collega, gedeputeerde Piet Adema. „Zo’n conflict uitstrijden over de rug van de reiziger kan natuurlijk niet. Directeur Hettinga van Arriva heeft me verzekerd dat de reizigers van dit conflict niet de dupe zullen worden. Ik ga er dus vanuit dat de treinen gewoon rijden.” Arriva was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Ook andere streekvervoerders melden problemen met ProRail. Vandaag heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) -toezichthouder op het spoorverkeer- een hoorzitting plaats met Connexxion en Syntus, die vinden dat ProRail hun treinen te weinig ruimte gunt op het spoornet. ProRail wil goederentreinen voor laten gaan op passagierstreinen en dat geeft grote problemen, zegt directeur Rob Koelemeijer van Syntus, vooral actief in de Achterhoek en Gelderland. „Als een passagierstrein daardoor vertraagt, vertrekt de aansluiting ook later. We zijn dan vaak uren bezig om de vertraging weg te werken.” Connexxion stapt naar de NMa omdat het meer treinen wil laten rijden tussen Amersfoort en Wageningen dan ProRail toestaat.

Gisteren werd ook bekend dat de NS naar de NMa stapt. De NS moet met ingang van zondag 120 ritten per week laten vervallen – vooral in late avond en nacht – door beperkte spoorruimte. De NS is ook boos over een twintig procent hoger tarief dat ProRail rekent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden