Protestanten doen nu ook aan 'paapse fratsen' als de kruisweg

De lijdensweek is begonnen. Passie en compassie is het wat de klok slaat in kerkelijk Nederland. In AdRem, het Remonstrants maandblad, krijgt het lijden van Jezus een wel heel bijzondere dimensie. Onder de kop: 'Het lichaam van Christus heeft aids' presenteert de Afrikaanse theologe Musa Dube een 'theologie van compassie', waarin de metafoor van de kerk als lichaam van Christus centraal staat.

Dube baseert zich op de tekst van 1 Korintiërs 12 vers 26, waarin Paulus een vergelijking trekt tussen de kerk en Jezus' lichaam. Wanneer één deel van dat lichaam lijdt, lijden de andere lichaamsdelen mee. Dube: "Als een lid van de kerk geïnfecteerd is met hiv, kan de kerk zich niet afzonderen". Twee op de drie mensen met hiv leven in Afrika en zijn lid van een kerk, schrijft AdRem. Met andere woorden: de kerk is hiv-positief en lijdt aan aids.

Als Jezus zoveel mensen heeft genezen, kan hij dat dan niet doen bij aidspatiënten in ons land, in onze tijd?, vraagt Dube zich af. Ja, is uiteindelijk haar antwoord. Jezus brengt genezing door zijn lichaam. Als de kerk een gemeenschap vormt, lokaal en wereldwijd, is zijn helende kracht terug op aarde. Maar doet de kerk dat niet, waarschuwt Dube, zal Christus verschijnen, zeggende: "Ik had aids, maar jullie hebben niet naar mij omgezien."

Gedurende de lijdenstijd putten protestanten graag uit katholieke gebruiken, meldt Woord&Dienst, opiniërend magazine voor protestants Nederland. Ooit afgedaan als 'paapse fratsen', doen nu ook protestanten mee aan katholieke conventies als vasten in de veertig dagentijd of het lopen van de kruisweg op Goede Vrijdag.

"Protestanten hebben een eigenaardige verhouding tot het beeld", schrijft Agnes Hana-Van Bruggen over het wandelen langs de veertien staties van de kruisweg, waarin de lijdensweg van Christus wordt afgebeeld vanaf het paleis van de Romeinse procurator Pontius Pilatus tot op de heuvel Golgotha, plaats van zijn terechtstelling. De auteur wijt die wat wonderlijke verhouding van protestanten tot bijbelse afbeeldingen aan de Beeldenstorm. 'Ondanks beamers die in kerken her en der een beeld vertonen bij het Woord, blijven wij kritisch.'

In de rooms-katholieke traditie is stilstaan, herdenken en bidden bij ieder schilderij uit de kruisweg sinds de 15de eeuw een godsdienstoefening, die onder andere op Goede Vrijdag plaatsvindt.

Maar ook de protestanten moeten er nu dus aan geloven. "Blijkbaar raakt de kruisweg aan een emotionele laag die een aanvulling is op wat de woorden van het lijdensevangelie teweeg brengen," zegt Hana-Van Bruggen. In de katholieke traditie vervulden afbeeldingen van Jezus' kruisweg ooit een bijbel voor de ongeletterde arme, die daar in Jezus' voetspoor langs de verschillende staties kon lopen. Daarvan is in de protestantse kerken nog geen sprake: voor een kruisgang moet je aankloppen bij een roomse kerk in de buurt.

Feestje: de nieuwe vertaling van Claudia Rodens standaardwerk 'De joodse keuken' ligt in de winkel. Het Nieuw Israelietisch Weekblad wijdt twee pagina's aan deze bijbel van de joodse keuken. Achthonderd gerechten uit alle windstreken, van India tot Warschau, zijn er in te vinden - en volgens de fans lukken ze echt altijd. 'De joodse keuken' is ook een gemakkelijk leesbaar geschiedenisboek dat een overzicht geeft van tientallen joodse gemeenschappen overal ter wereld, geïllustreerd met zwart-wit foto's uit vervlogen tijden. Claudia Roden neemt je net zo gemakkelijk mee naar de naaiateliers van New York als naar 'de achttien', een rijtje huizen in Istanbul waar een deel van de schrijfsters familie vandaan kwam. Een must have voor iedereen met hart voor de joodse keuken, vindt het NIW.

Gevraagd naar het hart van de joodse keuken, blijft Roden traditioneel: kippensoep.

Nog een nieuw kookboek van joodse origine is 'Plenty', volgens het NIW een sensueel boek vol vleesloze recepten. Yotam Ottolenghi, het brein achter het groentenboek, voorzag elk recept van een foto en anekdotische inleiding. De aubergine blijkt de 'lieveling' van het Midden Oosten en kreeg van Ottolenghi een eigen hoofdstuk toebedeeld. Mét een eigen origineel recept. Geïnspireerd op de voorliefde die hij in de Amsterdamse snackbars ontdekte, creëerde hij de auberginekroket. Met deze vegetarische snack trekt Ottolenghi, zelf overigens geen vegetariër, wellicht zelfs de meest verstokte carnivoor over de streep.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden