Update

ProRail onderzoekt bijna-botsing bij Utrecht

Utrecht Centraal, afgelopen februari. Beeld ANP

ProRail is vandaag een onderzoek begonnen naar de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. Dat zei een woordvoerder van de spoorbeheerder. Door een noodremming kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein net worden voorkomen.

'We praten nu eerst met de machinist van de stoptrein om te kijken of er door rood is gereden', aldus de woordvoerder. 'Een van de andere mogelijkheden van dit incident is een technische storing.' De stoptrein reed een wissel kapot die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde.

'Dit is heel vervelend en kunnen we niet hebben', zei de woordvoerder verder. Zaterdag botsten in Amsterdam twee treinen op elkaar, vermoedelijk doordat een van de treinen door een rood sein reed. Eén vrouw overleed.

Rover
Het nieuwe beveiligingssysteem voor treinen moet wat Rover betreft snel worden ingevoerd. 'Dit incident benadrukt dat nog maar eens', zei een woordvoerder van de reizigersorganisatie naar aanleiding van de bijna treinbotsing in Utrecht. 'Er moet nu toch echt wat gebeuren.'

De treinramp in Harmelen in 1962, waarbij 93 doden vielen, leidde tot de invoering van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem laat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden stoppen als de machinist een (rood) sein negeert. Inmiddels is er met ERTMS een Europese opvolger van ATB. ERTMS zorgt ervoor dat ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stil komen te staan, als de machinist een sein mist. Nederland werkt nog niet met ERTMS, al staat het onderwerp al enige tijd op de politieke agenda.
'Het is tijd om te beginnen met de inbouw van het nieuwe Europese systeem', zegt de woordvoerder van Rover.

Actie
FNV Spoor eist binnen 24 uur toezeggingen van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over de verbetering van de veiligheid op het spoor. Dat zei bestuurder Roel Berghuis vandaag.

'De minister kan het niet binnen een dag oplossen, maar ze kan wel toezeggingen doen', aldus Berghuis. 'Wat er nu gebeurt, is dodelijk voor de spoorsector.'

Maat vol
Verantwoordelijke politici en spoorbeheerder ProRail moeten per direct iets doen aan de onveiligheid op het spoor. Dat is de mening van bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen.

'Nu is de maat echt vol', benadrukt Wevers. 'Dit bewijst toch wel dat er per direct maatregelen moeten worden getroffen.'

CNV Vakmensen vindt dat de politiek direct geld beschikbaar moet stellen voor de overschakeling naar de vernieuwde versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden, stoppen als de machinist een (rood) sein negeert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden