ProRail hekelt treinonderhoud

Spoorbeheerder ProRail luidt na Barendrecht de noodklok over het onderhoud van goederentreinen. ’Dat is zwartepieten’, aldus de vervoerders.

De treinbotsing in Barendrecht vorige week was het vierde ongeluk met goederentreinen binnen een jaar op het Nederlandse spoorwegnet. President-directeur Bert Klerk van ProRail geeft de goederenvervoerders de schuld. De vijftien vrachtvervoerders zouden het niet zo nauw nemen met het onderhoud van de treinen en het naleven van de veiligheidseisen. In de Volkskrant van gisteren kondigde Klerk aan dat op 1 januari het spoor op slot gaat tenzij de vervoersbranche extra maatregelen neemt.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat, die toeziet op de veiligheid op het spoor, bracht in juni een onderzoek uit waarin ze concludeerde dat het onderhoud van goederentreinen zorgelijk is. Zij voerde extra controles uit op ruim honderd goederentreinen. Met name het remvermogen van de onderzochte treinen liet te wensen over. Maar geen van de geconstateerde gebreken leveren direct gevaar op, zegt de inspectie. Wel kan een gevaarlijke situatie ontstaan bij treinen met meerdere manco’s.

Directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer vat de aanbevelingen in het Inspectierapport op als ’verbeterpunten’. Volgens hem beschikt Nederland over het veiligste spoorwegnet van Europa. Hij wijst erop dat Nederland het enige EU-lid is dat geen procedures aan de broek heeft van de Europese Commissie als het gaat om naleving van de regelgeving in de spoorsector.

De inspectie en vervoerders benadrukken dat het ongeluk bij Barendrecht niet kwam door achterstallig onderhoud. Een machinist reed door een rood sein en werd niet automatisch afgeremd omdat het baanvak een ouderwets beveiligingssysteem heeft. ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur, waaronder de beveiligingssystemen. „We moeten oppassen voor zwartepieten”, waarschuwt Toet. Het ongeluk met een goederentrein bij Vleuten had volgens hem evenmin te maken met onderhoud. „Dat was een mechanisch probleem. Dat heeft niets met oud materieel te maken.”

Volgens de inspectie kan ProRail niet het spoor op slot gooien als ze eind dit jaar ontevreden is over de kwaliteit van goederenvervoer per trein. Als vervoerders aan de EU-regelgeving voldoen, mogen ze rijden. Volgens ProRail kan dat wel: „Als we vermoeden dat er met ondeugdelijk materieel gereden wordt, kunnen we een rijverbod opleggen.” ProRail eist tevens strengere afspraken over het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden