ProRail: Haperende techniek is oorzaak vertragingen spoor

Beeld Trouw: BR

Spoorbeheerder ProRail belooft alles op alles te zetten om treinen beter op tijd te laten rijden. Vorig jaar kwam 88,5 procent met minder dan drie minuten vertraging aan op de plaats van bestemming. In 2016 mag nog maar 5 procent van de treinen te laat komen.

Dat zei directeur Marion Gout gisteren bij de presentatie van het jaarverslag. "Een groot deel van de storingen wordt veroorzaakt door haperende techniek. Dat ligt op ons bord."

Gout wil aannemers stimuleren om technische problemen voor te zijn door 'beter en slimmer onderhoud'. Overigens moet dat wel voor minder geld. ProRail wil 20 procent besparen op onderhoud door niet langer met vaste aannemers te werken, maar het werk openbaar aan te besteden. Bouwbedrijven moeten elke vijf jaar met elkaar concurreren voor een onderhoudscontract voor een bepaald gebied.

Die nieuwe manier van werken van ProRail leidde tot veel onrust. Werknemers zijn bang hun baan te verliezen als een contract afloopt. Ook stapte Strukton naar de rechter omdat het bouwbedrijf het niet eens was met de manier waarop ProRail de contracten verdeelt. Een commissie bemiddelt momenteel in dat conflict. ProRail verwacht binnen een maand weer verder te kunnen met de aanbestedingen.

Verbetering waarschuwingssysteem
Verder komen veel vertragingen door mensen die over het spoor lopen en door zelfmoorden. Het laatste gebeurt zo'n vijf keer per week en levert gemiddeld twee uur vertraging op. Samen met de Nederlandse Spoorwegen en de hulpdiensten bekijkt ProRail hoe het treinverkeer na een ongeval sneller op gang kan komen.

Vorig jaar reden machinisten zo'n 155 keer door rood, iets vaker dan in 2011. Zestig keer daarvan bereikte de trein een punt waarop hij een andere trein had kunnen tegenkomen. In 2012 gebeurde dat één keer daadwerkelijk. Hierdoor viel voor het eerst in twintig jaar een dode toen een Sprinter door rood reed en op een intercity botste in Amsterdam-West.

Voor ProRail is dat reden om bij zoveel mogelijk seinen het waarschuwingssysteem te verbeteren voor machinisten die door rood rijden. Ook heeft ProRail de tijdsmarge tussen twee passerende treinen vergroot.

ProRail-DNA
In 2012 waren er 366 diefstallen van koper, tegen 515 in 2011. De technische problemen die hierdoor ontstonden, kostten de reizigers vorig jaar 247 uur aan vertragingen. In 2011 was dat 297 uur.

ProRail wist het aantal koperdiefstallen terug te dringen, onder meer door koperen onderdelen van het spoor te bewerken met een synthetische stof. Met handelaren is afgesproken dat zij het koper dat hun wordt aangeboden controleren op dit 'ProRail-DNA'. Ook staan er bordjes langs het spoor waarop dieven gewaarschuwd worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden