ProRail gaat seinen sneller moderniseren

Vakbonden manen tot haast Flinke salarisverhoging voor directie

ProRail wil niet dat het missen van een rood sein door een machinist nog tot botsingen leidt. De spoorbeheerder gaat daarom alle seinen versneld moderniseren.

Dagelijks krijgen de machinisten 5000 keer te maken met een rood sein, dat is 2 miljoen keer per jaar. Ze rijden 150 keer per jaar door rood. In 2006 was dat nog 287 keer, zo blijkt uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers van ProRail.

Bij snelheden van boven de veertig kilometer per uur remt de trein automatisch af als de machinist een rood sein mist. Rijdt de trein langzamer, dan gebeurt dat niet altijd. Inmiddels heeft ProRail van de 5000 seinen er ruim 1200 gemoderniseerd, zodat ook bij lage snelheden de automatische rem in werking treedt. Vorig jaar is begonnen met het aanpassen van 350 extra seinen. Aanleiding was een botsing in 2009 in Barendrecht tussen twee goederentreinen. Een van de twee reed met 39 kilometer per uur door rood.

Zaterdag botsten in Amsterdam opnieuw twee treinen op elkaar, met een dode en meer dan honderd gewonden als gevolg. Zeven van hen liggen nog in het ziekenhuis. Woensdag kwam een stoptrein bij Utrecht op de verkeerde baan terecht. Met een trap op de rem kon de machinist een botsing met een werktrein ternauwernood voorkomen. De vakbonden zijn ongerust en dringen aan op snelle maatregelen.

Financieel directeur Eric Steegh kondigde gisteren aan nog eens 65 seinen extra te updaten. Steegh: "Een ongeluk heeft altijd meer oorzaken. De machinist in Amsterdam reed een andere route vanwege werkzaamheden aan het spoor. De tegenliggende trein was twee minuten vertraagd. Het rode sein kwam daardoor totaal onverwacht. Dat is anders als een machinist een station in rijdt en weet dat hij met seinen rekening moet houden." ProRail wil werkzaamheden voortaan zo coördineren dat een machinist nooit meer in zo'n precaire situatie terecht kan komen.

De Telegraaf meldde deze week dat de beveiliging van seinen soms uit staat. Directeur vervoer Pieter Kraaijeveld beaamt dat ProRail niet centraal kan zien of ergens de beveiliging defect is. "Zo'n systeem gaan we wel invoeren."

Het jaarverslag meldt verder een loonsverhoging van 16 procent voor de ProRail-directie. De Tweede Kamer wil hierover opheldering van het ministerie van infrastructuur waaronder ProRail valt. Het bedrijf stelt dat het extra salaris in de plaats is gekomen van bonussen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden