Promotietournee / 'K3 knuffel je maar eens in je leven'

AMSTERDAM - Waar gewoonlijk voetbalsupporters tussen de ijzeren hekken van de Amsterdamse Arena doorstappen, huppelen nu kleine kinderen met hun ouders, op weg naar de trein van K3. Zojuist gaf de Vlaamse popgroep, oftewel Karen, Kathleen en Kristel, voor vijfduizend fans een gratis concertje in het stadion. ,,Jongen, heb je zomaar K3 geknuffeld!'', roept een moeder haar vierjarig zoontje toe. ,,Dit gebeurt maar eens in je leven. Als je het later nog maar weet.''

door Hans Nauta

Geen zorgen over vertragingen deze zondag. Een meereizende 'event manager' van de Nederlandse Spoorwegen geeft het Belgische treintje een plek tussen het officiële treinverkeer. De 'K3' vertrekt keurig op tijd.

De promotietournee voor de nieuwe cd begon in Rotterdam. Na Amsterdam wachten nu nog optredens in Utrecht en Eindhoven, steeds voor ruim vijfduizend jeugdige fans.

Eén van de drie wagons zit vol jonge prijswinnaars. Ze worden gefilmd door vaders met handycams terwijl ze in hun K3-kleurboek tekenen, hun K3-danspasjes oefenenen of in de rij staan voor een korte K3-audiëntie. Bedeesd gaan de meisjes en enkele jongens op de foto met hun popsterren.

Daar is station Utrecht alweer. Buiten, tussen spoorbanen en Jaarbeurshal, stijgt een enorm gejuich op. Moeders met buggy's en vaders met fans op de schouders haasten zich richting het podium. Klaar om mee te zingen met hits als 'Tele-Romeo', of te swingen op de nieuwe liedjes 'Papapa' en 'Je doet maar wat'.

Een nieuw schooljaar, een nieuwe cd, leert de K3-kalender. Van een nieuw geluid is geen sprake. Het verse album 'Verliefd' borduurt voort op de drie vorige cd's. Maar ach, zegt Kathleen, net als Karen opgeleid tot schooljuffrouw: ,,Ouders zijn allang blij met andere liedjes. ,,Dag in dag uit hoorden ze de oude, het is wel tijd voor iets nieuws.''

Veel Nederlandse cd-winkeliers zijn het met haar eens. In de voorverkoop namen zij 160000 exemplaren van het album af en zo werd 'Verliefd' al bij verschijnen zaterdag dubbel-platina. Het einde is nog niet in zicht. Na 54 optredens in augustus in het Scheveningse Circustheater, wacht in de herfst een nieuwe tournee door Nederland.

Belangrijk bij het uitbouwen van dat succes is dat ook gewone media K3 zijn gaan accepteren, zegt directeur Rob Schouw van platenmaatschappij BMG. ,,K3 veroverde de markt dankzij jeugdzenders als Fox Kids of Kindernet. Een algemene radiozender als 538 moest er niets van weten. Maar inmiddels hebben invloedrijke figuren in de mediawereld, zoals dj Jeroen van Inkel, de impact van K3 ontdekt via hun eigen kinderen. En plotseling zitten de meiden bij radio 3FM. Of doet Paul de Leeuw een parodie op televisie. Zoals in bepaalde kringen André Hazes opeens kon, kan K3 nu ook.''

Er komt veel kijken bij de organisatie van een rondreizend promotiecircus. Op vier locaties moeten zaken als beveiliging, EHBO en apparatuur geregeld zijn. ,,Maar wij schatten dat we met deze actiedag de helft van onze doelgroep over de nieuwe cd informeren'', zegt Schouw.

,,Het is feest want we hebben een nieuwe cd'', roept Kathleen de massa toe als het optreden bij de Utrechtse Jaarbeurs begint. ,,Vieren jullie dat met ons mee?'' Het publiek wordt omringd door kraampjes waar exemplaren van 'Verliefd' hoog liggen opgestapeld. 'Voor slechts 18 euro', is het weer een jaar lang feest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden