Projecten van Sloterdijk tot Suez

Ingenieursbureau Arcadis steeds internationaler. Dankzij overname Hyder kan bedrijf ingewikkelder klussen aan.

Als er een tunnel moet komen onder het Suez-kanaal verwacht je niet dat die deels wordt ontworpen in Nederland, België, Frankrijk, India en de Filippijnen. Toch gebeurt dat. Net zoals er in Manila en Bangalore wordt gepiekerd over een facelift van de luchthaven van Istanbul.

Erik Blokhuis, hoofd van Arcadis Europa, verhaalt erover op de 24ste verdieping van een pand op de Amsterdamse Zuidas. In 2010 verplaatste ingenieursbureau Arcadis zijn hoofdkantoor naar Amsterdam: geen zicht meer op NS-station Arnhem, maar op Schiphol en het hoofdkwartier van ABN Amro. De vestigingen in Manila, Bangalore, Nederland, Belgie en Frankrijk waar wordt nagedacht over Egypte en Turkije horen ook bij Arcadis.

Kennis bijeenbrengen en die opgetelde kennis overal inzetten, dat is de filosofie van Arcadis. Sinds 1993 kocht het ruim zestig bedrijven. Die brachten kennis in op gebieden als water, milieu, ontwerp van gebouwen en infrastructuur. Met de aanschaf van het Amerikaanse Callison (stedebouwkundigen en interieurarchitecten) en vooral het Britse Hyder (infrastruur, grote gebouwen) is er een dimensie bijgekomen, vertelt Blokhuis.

Voor de buitenwacht is Hyder het bedrijf dat betrokken was bij het ontwerp van de Burj Khalifa in Dubai ('s werelds hoogste gebouw) en de brug bij de haven van Sydney. Maar Blokhuis roemt het om iets anders: zijn werkwijze. Als geen ander kan Hyder gebundelde kennis op verschillende plaatsen inzetten, vertelt hij. Dat komt vooral doordat Hyder kenniscentra heeft, in Manila, Bangalore en in Jordanië. Daar zitten experts voor grote projecten en voor assistentie aan collega's die aan kleinere projecten werken.

Die werkwijze levert klandizie op en maakt Hyder minder kwetsbaar. Gaat het economisch goed, dan stromen de opdrachten bij ingenieursbureaus binnen. Is het crisis, dan verflauwt die stroom. Maar crises doen zich nooit overal tegelijkertijd voor. Als het in Europa tegenzit, kunnen Hyders experts zich richten op regio's waar de economie wel groeit. Het is dan niet nodig om in Europa mensen te ontslaan. Arcadis gaat die werkwijze zelf invoeren, zegt Blokhuis. Zo komt er een internationaal multi-inzetbaar team van experts in de waterhuishouding.

Opvallend. Als een bedrijf een ander bedrijf overneemt, pleegt de koper zijn mores op te leggen aan de gekochte. Arcadis doet dat niet. Blokhuis: "Als een gekocht bedrijf iets beter doet dan wij, nemen wij hun werkwijze over. We zoeken naar the best of both worlds."

De aankoop van Hyder, vorig jaar beklonken, heeft meer effecten. Zonder Hyder (4500 werknemers) was de opdracht in Egypte naar een andere partij gegaan. Zonder Hyder zou Arcadis niet werken aan plannen voor een spoorlijn door, en grotendeels onder, Londen. Met Hyder kan Arcadis grotere en ingewikkelder projecten aan.

Die trend naar groter is langer gaande - mede een gevolg van de overnames die Arcadis deed. Neem het contract met Opel, de autofabrikant die van zijn belegen imago af wilde. Nieuwe, kittiger auto's bouwen was niet voldoende, ook de 2500 dealers in 44 landen moesten verandering uitstralen. Voor Opel was die klus te complex, Arcadis verzorgde de metamorfose: ontwierp de interieurs, regelde vergunningen en de contacten met lokale aannemers.

Groter, internationaler... de Nederlandse tak van Arcadis verandert er ook door. "Wij werkten niet voor institutionele beleggers. Onze buitenlandse dochters deden dat wel. Wij hier nu ook. Arcadis adviseert bijvoorbeeld een Chinese partij die in Europa wil investeren. "Voor hen is het prettig met één partner te werken. Dan hoeven zij niet in elk land op zoek naar een bureau dat advies geeft over vastgoed."

Voor andere partijen studeert Arcadis op een plan voor Amsterdam Sloterdijk, waar veel mensen werken maar iedereen na werktijd het liefst snel weg is. Blokhuis: "Sloterdijk ligt bij Schiphol én het centrum, de verbindingen zijn uitstekend. Daar moet een gebied van te maken zijn dat mensen lokt."

Voorwaarde is dat er groot wordt gedacht. "Wij denken vaak: ach er is al zo veel geprobeerd, het is allemaal moeilijk. In Londen, China en het Midden-Oosten heb ik geleerd dat er veel mogelijk is. Als je maar lef hebt."

Ontwerp-multinational

Vooral dankzij een hele serie overnames, vooral in het buitenland, is Arcadis uitgegroeid tot een ontwerp- en adviesmultinational met een omzet van 2,6 miljard euro (2014) en ruim 28.000 werknemers. Het bedrijf, in zijn sector het grootste van Europa, ontwerpt gebouwen, bruggen, tunnels, waterbouwkundige werken en geeft overheden en bedrijven adviezen op het gebied van waterhuishouding en milieu. De meeste omzet komt uit de VS. In Nederland telt Arcadis ruim 2000 werknemers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden