Professione: Reporter / Hommage aan Antonioni in Filmmuseum

De kleine hommage die het Filmmuseum in Amsterdam deze maand aan de vorig jaar overleden Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni brengt, bevat drie vroege werken: de korte film ’Gente del Po’ waarmee Antonioni in 1943 debuteerde, en de speelfilms ’Cronaca di un Amore’ (1950) en ’La Signora Senza Camelie’ (1952).

Maar het klapstuk is wel de gerestaureerde klassieker ’Professione: Reporter’ (1975), de film die Antonioni samen met een fabelachtige Jack Nicholson in de titelrol in vijf verschillende landen opnam.

Nicholson is de gerenommeerde westerse tv-journalist David Locke die in de Afrikaanse woestijn op zoek gaat naar een oorlog die hij – hoe Antoniaans! – niet kan vinden. Kermend zakt hij op zijn knieën in het rode zand, met de zwarte rotsen op de achtergrond, en besluit in diezelfde koortsachtige nacht van identiteit te ruilen met een dode hotelgast, een zekere Robertson. En zo is de journalist in een handomdraai een wapenhandelaar, die terug in Europa in een grote vierkante wagen laag over het asfalt zoeft, terwijl de wind door zijn haar speelt.

De grootste Franse seksbom van dat moment – Maria Schneider, vers uit Bertolucci’s ’Last Tango in Paris’ – komt hem in bloemetjesjurk gezelschap houden. Maar zo simpel is het niet, Antonioni trekt en duwt aan de tijd, aan heden en verleden. Hij switcht van Londen naar München, van Gaudi’s Barcelona naar het zuidelijke Almeria en hoe dieper we in Antonioni’s existentialistische doolhof doordringen, hoe groter de nachtmerrie wordt.

Nicholson die ooit uit eerbied voor Antonioni de rechten van ’Professione: Reporter’ veiligstelde en de film op een recente dvd van indrukwekkend commentaar voorziet, heeft daarbij als een van de weinigen ook echt oog voor de geestigheden in Antonioni’s werk.

Er wordt vaak zo zwaarwichtig over gedaan, maar als je Nicholson hoort praten over ’Professione: Reporter’ – ’het grootste avontuur dat ik op een filmset heb beleefd’ – , dan krijg je behalve de mooiste details ook het aanstekelijkste gegrinnik.

(Regie: Michelangelo Antonioni. Met Jack Nicholson en Maria Schneider.In het Filmmuseum, Amsterdam)

Bekijk trailer

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden