Proesten en brullen voor de kunsten

utrecht – Als spreekstalmeester Joris Linssen wil dat de Neude proest als een paard, bij wijze van stemoefening, klinkt het geproest van duizenden lippen. Als de presentator/entertainer zegt dat we ’onze buik vol hebben van de toon van dit kabinet’ golft een flinke brul tegen het postkantoor op. Het opgewekte actiepubliek in Utrecht laat zich graag dirigeren. „Deze manifestatie is níet gesubsidieerd!”, roept Linssen dan en dat leidt tot verwarring. Enkelen roepen bedachtzaam ’boe’. Ze voeren hier toch actie vóór subsidie?

Aan Linssens voeten een orkest en koor van 286 vrijwilligers. Het is zitten en spelen, zonder repetitie. Dichter Ruben van Gogh heeft ’Ode an die Freude’ uit Beethovens negende symfonie van een zwaarmoedige tekst voorzien: ’Zal die schoonheid blijven klinken of wordt het voor eeuwig stil’. Beethoven houdt zich staande als smartlap en als jazzstuk, en wordt dan in de oerversie massaal meegezongen.

Het boordevolle plein is al lang afgezet. Marieke Steenhoek kan er niet meer bij. „Iedereen begrijpt dat je niet de Nachtwacht kunt verkopen”, zegt ze. „Podiumkunsten zijn veel ongrijpbaarder en daardoor kwetsbaar.” Ze zingt bij De Nederlandse Opera, maar staat hier ook voor jongeren en amateurs die door bezuinigingen getroffen worden.

Je pakt een groot deel van het volk”, zegt Diana van Leeuwen die graag naar het theater gaat. Dat niet alleen linkse mensen het slachtoffer zijn, dat het niet ’wij tegen zij’ is maar ’ons allemaal’, wordt ook in toespraken benadrukt.

„PVV-stemmers zingen ook en niet alleen in koren van ontevredenen”, roept cabaretier Vincent Bijlo. Kunst is niet alleen een elitespeeltje, zegt Willemien van Aalst van het Nederlands Film Festival. „Kunst is ook kindertheater, film, hiphop, architectuur, mode.”„Kunst is ook trash metal”, zegt een meisje met blond haar en gitzwarte outfit. Precies, zegt haar moeder.

Voordat stadsbeiaardier Arie Abbenes het strijdlied vanuit de Domtoren over de stad uitstrooit, keert het wij-zij-gevoel even terug. „Straks de Neude aan die kant verlaten”, roept Linssen. „Anders komen we allemaal onder de bus. En dat mochten ze willen.”

Dirigent Ulrich Pöhl zegt na afloop bang te zijn dat het muziekprotest tegen dovemansoren was gericht. „Maar dat betekent niet dat wij lijdzaam moeten toekijken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden