Probleem zorgkind overschat

Leraren kunnen de zorgplicht van 'passend onderwijs' aan, al denken ze zelf vaak van niet

Leraren hebben het idee dat ze te weinig aandacht kunnen geven aan hun klas, omdat een deel van de leerlingen extra ondersteuning vraagt. Zowel de 'gewone' leerlingen als de kinderen met een gedragsprobleem of beperking zouden lijden onder de invoering van 'passend onderwijs', zo blijkt uit een enquête. De vraag is of dat gevoel feitelijk klopt.

Een jaar geleden, 1 augustus 2014, is de Wet passend onderwijs ingegaan. Scholen hebben sindsdien zorgplicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden, bij voorkeur op reguliere scholen. De enquête, van Duo-onderwijsonderzoek, is gehouden onder 1668 mensen, zowel uit het gewone basis- en voortgezet onderwijs als het speciaal onderwijs. Opvallend is dat direct betrokkenen zoals intern begeleiders en zorgcoördinatoren wel positief zijn over passend onderwijs.

Er zijn nieuwe samenwerkingsverbanden en de verdeling van geld loopt anders. Maar er is afgelopen jaar niet opeens een grote hoeveelheid leerlingen uit het speciaal onderwijs naar gewone scholen gestroomd, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van onderwijs. Er zijn ook geen veranderingen in klassegrootte of aantal zorgleerlingen in het algemeen. Staatssecretaris Dekker reageerde gisteren ook in die trant op Kamervragen. "Druppelsgewijs komen er sinds de invoer van passend onderwijs meer leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in gewone klassen. Leerlingen die extra aandacht nodig hebben zijn echter van alle tijden." Zelfs al zouden alle 70.000 kinderen uit het speciaal onderwijs naar gewone klassen gaan, dan gaat dat om een kleine groep leerlingen per school, reageert onderwijsonderzoeker Guuske Ledoux van het Kohnstamm Instituut in Amsterdam. Volgens haar is vooral het dénken over zorgleerlingen veranderd. "Leraren kijken veel meer naar wat een kind individueel nodig heeft. En ze zouden liefst nog meer willen bieden."

Eerder al toonden Ledoux en collega's van de Radboud Universiteit Nijmegen aan dat leerkrachten capabel genoeg zijn voor het bieden van passend onderwijs. Werkdruk lijkt een groter probleem dan onvoldoende competenties. "Leraren denken soms al gauw dat ze tekortschieten."

Een groter aandeel zorgleerlingen heeft geen invloed op de prestaties van een klas. 'Gewone kinderen' in een klas met 25 tot 50 procent zorgleerlingen, scoren net zo goed op cognitieve en sociaal-emotionele tests als gewone kinderen in een klas slechts een paar procent van die zorgleerlingen. Ledoux: "Leerkrachten zullen zich moeten blijven ontwikkelen, maar er zijn bewijzen dat ze dat heel goed kunnen. Nu moeten ze dat alleen nog zelf gaan geloven."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden