Prijzen rijzen de pan uit op 'beste kunstbeurs ter wereld'

Jubilerende Tefaf lijkt immuun voor economische malaise

REPORTAGE | HENNY DE LANGE | MAASTRICHT

Madelon Dreesmann (69) is net begonnen aan haar driedaagse 'veldtocht' over de kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht. En ze heeft meteen al een 'fantastisch' keramieken beeld gespot, in de stand van de Parijse antiquair Perrin. Het is een gesigneerd beeld van Clodion uit 1800, van een jonge vrouw met fruitmand en een engelachtig jongetje op haar arm. Ze zou het dolgraag in huis hebben, zegt Dreesmann, een telg uit de bekende familie: oud-Vendextopman Anton Dreesmann was haar oom. Maar het beeld kost 250.000 euro. "Een exorbitant bedrag." Ze showt haar halsketting, oorbellen en antieke armband uit India. Allemaal ooit gekocht op de Tefaf. "Maar de prijzen rijzen de pan uit. Ik kom hier nog elk jaar, maar vooral om me geestelijk te voeden met topkunst."

De grootste en beste kunst- en antiekbeurs ter wereld: zo typeren kenners de Tefaf. De beurs lijkt immuun voor de economische malaise. De echte rijken, de categorie waar deze kunstbeurs het vooral van moet hebben, hebben geen last van de crisis. Uit de hele wereld komen ze, al dan niet met privévliegtuig. Geen spijkerbroek viel er gisteren te bekennen. Maatkostuums en designerjurkjes des te meer. En heel veel hoge hakken, al herken je de ware kunstliefhebbers onder de vrouwelijke bezoekers aan het tasje dat ze bij zich dragen, met daarin een paar platte schoentjes.

Tot de topstukken dit jaar behoren tweehonderd nooit eerder gepubliceerde tekeningen van Andy Warhol, het schilderij 'De aardappelrooiers' van Vincent van Gogh dat 3 miljoen euro kost, en een zwart marmeren beeld van Henry Moore, nu voor het eerst op de markt met een vraagprijs van bijna 27 miljoen euro. Een gebedenboek uit 1511 van de familie Imhof uit Neurenburg is werkelijk een juweeltje. De vraagprijs is er naar: 3,5 miljoen euro. Ook de Amsterdamse kunsthandelaar Mieke Zilverberg heeft een topper in de aanbieding: een zwarte marmeren kop van de Romeinse keizerin Livia, de vrouw van keizer Augustus. Volgens Zilverberg is het 'de enige zwarte Livia in de wereld'. Ze vraagt 2 miljoen euro voor de uit 50 na Chr. daterende kop.

Veel Chinezen zijn er in Maastricht. Voor het eerst is China nu de grootste kunst- en antiekmarkt ter wereld, na decennialange Amerikaanse overheersing. Het aandeel van China steeg van 23 procent in 2010 tot 30 procent vorig jaar, 1 procent meer dan de VS (min 5 procent). Engeland volgt met 22 procent en Frankrijk staat vierde met 6 procent. De omzet van de mondiale kunstmarkt steeg met 7 procent tot 46 miljard euro, een toename van 63 procent vergeleken bij het crisisjaar 2009. Moderne en hedendaagse kunst zijn binnen de beeldende kunst samen goed voor bijna 70 procent van de markt.

Als rond de middag de eerste glazen champagne worden geheven, valt in de stand van Van de Weghe Fine Art uit New York het oog op een sjofel geklede vrouw met een paar plastic boodschappentassen aan de arm. Als ze wel erg lang blijft staren naar een schilderij van Gerhard Richter en een mobile van Alexander Calder, valt ineens het kwartje. De vrouw is een beeld, van Duane Hanson.

'Negerin met rode hoed' is niet meer te koop
'Negerin met rode hoed', één van de mooiste naakten van Jan Sluijters, is de blikvanger in de Tefaf-zaal van het Museum aan het Vrijthof in Maastricht. Daar is een jubileumexpositie ingericht, omdat de Tefaf voor de 25ste keer wordt gehouden. De kunstbeurs vroeg de 27 kunsthandels die er vanaf het begin bij zijn geweest een kunstwerk te tonen dat bijzonder is geweest als verkoopobject op de Tefaf. Kunstgalerij Albricht koos 'Negerin met rode hoed', omdat oprichter Peter Albricht dit schilderij eind jaren tachtig op de kunstbeurs verkocht aan een buitenlandse verzamelaar. Maar Albricht had er meteen al spijt van. In 1998 besloot hij het terug te kopen. Na stevige onderhandelingen - de prijs blijft geheim - werden de partijen het eens. "Het rode hoedje komt weer thuis", meldde Albricht het thuisfront. Het schilderij blijft in privébezit en komt nooit meer op de markt, heeft de familie besloten.

Tefaf Maastricht, t/m 25 maart.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden