Prijsverschillen tussen A–merken en huismerken worden groter

Klanten doen boodschappen in eenJumbo supermarkt.Beeld ANP XTRA

Huismerken van de vijftien grootste supermarktketens en bezorgsuper Picnic zijn gemiddeld genomen 36 procent goedkoper dan A-merken, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Drie jaar geleden was het prijsverschil nog 31 procent.

Volgens de Consumentenbond, die in december vorig jaar 7000 prijzen van 150 A-merken en 120 huismerken met elkaar vergeleek, zijn de huismerken van de Duitse ketens Lidl en Aldi, net als drie jaar geleden, het goedkoopst. Ze zijn 15 procent voordeliger dan het gemiddelde huismerk. Drie jaar geleden waren de prijsverschillen tussen de Duitse prijsvechters en de rest groter: 20 tot 22 procent.

Duurste super

Bij Dirk (van den Broek) zijn huismerken 10 procent goedkoper dan het gemiddelde, bij Spar zijn ze 20 procent duurder. Spar is daarmee volgens de Consumentenbond de duurste super als het om eigen merken gaat. Albert Heijn zit acht procent boven het gemiddelde. De producten die de Consumentenbond in haar onderzoek betrok, waren overigens niet precies dezelfde als die van drie jaar geleden.

Picnic is volgens de Consumentenbond de goedkoopste super voor A-merken. De prijzen die de bezorgsuper, inmiddels actief in 33 plaatsen, rekent voor A-merken liggen zes procent onder het gemiddelde en daarmee is Picnic een fractie goedkoper dan Dirk, Hoogvliet, Vomar en een deel van de Jumbo’s. Ook voor A-merken is Spar de duurste super. Albert Heijn zit iets boven het gemiddelde. Lidl en Aldi verkopen nauwelijks of geen A-merken.

Dure Jumbo's

Uit het onderzoek van Consumentenbond blijkt verder dat Jumbo, na Albert Heijn de grootste superketen van Nederland, verschillende prijzen voor dezelfde producten voert

Er zijn relatief goedkope Jumbo’s die vooral te vinden zijn in gebieden waar veel concurrenten zitten. In Jumbo-filialen met weinig of geen concurrent in de buurt, is, liggen de prijzen door de bank genomen wat hoger. Groningen, Friesland en Limburg zijn provincies met vrijwel alleen duurdere Jumbo’s, de goedkopere zitten vooral in de Randstad. 

Erg groot zijn de prijsverschillen tussen de ‘dure’ en ‘goedkope’ Jumbo’s overigens niet. A-merken zijn bij ‘dure’ Jumbo’s gemiddeld 4 procent duurder dan bij ‘goedkope’ Jumbo’s. Bij huismerken is dat onderscheid er niet of nauwelijks. Ook Hoogvliet, vooral te vinden in de Randstad, heeft goedkopere en duurdere filialen.

Tijdelijk stunten

De Consumentenbond voert geregeld prijsonderzoeken uit bij supermarkten. In het onderzoek van afgelopen december bleven verse groente en fruit, brood en banket en vleeswaren buiten beschouwing. De bond tekent bij haar onderzoek ook aan dat ‘goedkope’ supermarkten niet altijd en overal het goedkoopst zijn. 

Ketens willen nogal eens tijdelijk met prijzen stunten, ook met die van A-merken, en dan kunnen koopjesjagers soms beter terecht in ‘duurdere’ supers. Uit onderzoek van de Consumentenbond vorig jaar bleek bijvoorbeeld dat Albert Heijn de meeste aanbiedingen had met gemiddeld de meeste korting.

Lees ook:

Supermarkten nemen het grootste deel van de gestegen vraag naar duurzame producten voor hun rekening, vooral door meer vlees te verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden