’Prijsverhoging van 1 procent in supermarkten is reëel’

Het is logisch dat klanten in de supermarkt gemiddeld een procent meer gaan betalen nu de verpakkingstaks een feit is. Van misbruik is geenszins sprake.

Dat zegt de koepelorganisatie van de supermarkten, het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel, op de verontwaardiging van het CDA over de aangekondigde prijsverhogingen. De supermarktketens, marktleider Albert Heijn voorop, verhogen de prijs met gemiddeld een procent met het oog op de verpakkingstaks. Het CDA vermoedt misbruik van de taks en verwijt de supers verkapte prijsverhogingen. Volgens CDA-Kamerlid Vietsch zou een verhoging van 0,2 procent reëel zijn.

Maar het CBL wijst erop dat de taks dit jaar nog ten minste 280 miljoen euro moet opbrengen. „Een prijsverhoging van één procent is logisch, aangezien de omzet in de supermarkten op jaarbasis zo’n 28 miljard euro is”, bevestigt de woordvoerster. Een verhoging van 0,2 procent is volgens haar absoluut onvoldoende.

Het CBL had liever gezien dat het CDA zich eerder had opgewonden over de taks. „De taks zou fabrikanten moeten stimuleren over te stappen op andere verpakkingen. Maar bier zit niet voor niets in blikjes, dat stop je niet in karton. Wij hebben destijds, toen het voorstel voor de taks in de Kamer werd behandeld, de Kamerleden nog zo gewaarschuwd voor deze ontwikkeling.”

Eerder sprak de VVD zich uit tegen de taks. Die vindt dat er sprake is van een ordinaire belastingmaatregel.

De heffing belast gebruik van verpakkingsmaterialen zoals glas, kunststof, hout en karton. De helft van de opbrengst gaat naar de schatkist, de rest wordt gestort in het Afvalfonds. Daarvan moeten gemeenten de inzameling van afval, scheiding en verwerking van verpakkingen betalen. Zo moeten er overal in gemeenten plastic-inzamelpunten komen.

Het CBL neemt dat Afvalfonds met een korreltje zout. „We hebben nog geen gemeente gehoord die heeft gezegd: we gaan nu de heffingen voor afvalstoffen verlagen nu we toch geld uit het Afvalfonds krijgen.”Â

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden