Prijsvechter Lidl is nu ook de huurbaas van de buren

vastgoed | Lidl heeft sinds kort een supermarkt in een Tilburgs winkelcentrum en is gelijk ook eigenaar van het nieuwe deel van dat centrum. De discounter doet aan projectontwikkeling.

Geen schreeuwerig blauw, zoals we van Lidl gewend zijn, maar sober antraciet. Grote ramen waar veel daglicht doorheen schijnt, hoge plafonds en brede winkelpaden. Daken vol zonnepanelen en een ruime parkeergarage met oplaadpunten voor elektrische auto's. De nieuwe passage van winkelcentrum Heyhoef in Tilburg ademt luxe. Niet direct iets wat je verwacht bij een discounter.

Het idee om te gaan bouwen ontstond per toeval, vertelt projectleider Philibert Bluyssen van Lidl. De plannen om het winkelcentrum in de wijk Reeshof uit te breiden, lagen al sinds 2009 op tafel. Maar de projectontwikkelaar die de klus zou klaren, kreeg de zaken niet rond. Lidl was al langer van plan zich met een nieuw pand te vestigen bij het winkelcentrum. De keten nam de plannen over en paste die aan.

Lidls plan resulteerde in de 5000 vierkante meter winkeloppervlakte die deze maand werd opgeleverd. De helft is supermarkt. De andere helft is voor negen winkels, waarvan er inmiddels acht bezet zijn door prijsvechters als Xenos, Specsavers en een plaatselijke modewinkel. Ze huren allemaal van Lidl. Ook de gratis parkeergarage werd door Lidl gebouwd. In totaal investeerde de keten 17 miljoen.

Waarom stort de populaire discounter zich ineens op projectontwikkeling? Bluyssen is er duidelijk over: als eigenaar van het winkelgebied kan Lidl de winkel en de omgeving helemaal zelf inrichten, op een manier die ervoor zorgt dat mensen er hun boodschappen willen doen. Meer bezoekers in het winkelcentrum betekent meer bezoekers voor Lidl. De andere huurders zijn niet voor niks grotendeels prijsvechters. Dat spreekt de doelgroep aan.

Retaildeskundige Cor Molenaar kijkt er niet raar van op dat Lidl deze stap neemt. Winkelketens zijn vaak eigenaar van de panden waarin zij huizen: C1000 deed bijvoorbeeld veel in vastgoed, evenals Zara en C&A. "Veel exploitanten investeren nauwelijks in hun gebouwen, nadat ze die hebben neergezet. Dat is de taak van de huurders, hoor je dan. Huurders wijzen op hun beurt weer naar de exploitanten. Het eindresultaat is dat er niks gebeurt." Slim dus om de touwtjes zelf in handen te nemen, concludeert hij.

Als een bedrijf eigenaar is van een winkelpand, dan is het helemaal geen gek idee om ook eigenaar te worden van de omliggende panden. Of om die, zoals in het geval Lidl, zelf te bouwen, vervolgt Molenaar. Hij wijst op de extra inkomsten die voortvloeien uit de verhuur. En wie als discounter aan gelijkgestemden verhuurt, trekt meer volk.

Overigens is Lidl niet de enige supermarkt annex winkelcentrumeigenaar. Albert Heijn heeft dertig centra, onder meer in Tilburg.

Bianca Hulsman wilde met haar kledingwinkel By Bianca al een tijd naar Heyhoef verhuizen. Ze tekende meteen in, toen ze hoorde dat Lidl er ging bouwen.

Haar winkel, die recht tegenover de supermarkt zit, is twee weken open. "Ik zit nu aan mijn twaalfhonderdste kassabon en dat is veel. Ik ben op zoek naar versterking en ga op maandag nu om elf uur open, in plaats van na de lunch."

De onderneemster is ervan overtuigd dat dit concept werkt. "In Heyhoef zaten veel winkels in een wat duurder segment. Nu zijn er een Van Haren, een Kruidvat, een Lidl. Iedereen kan hier nu zijn dagelijkse boodschappen doen."

Of Lidl dit vaker gaat doen? Bluyssen weet het zeker, al wil hij nog geen locaties noemen. Kennis heeft de discounter in huis, zegt hij.

Lidls vastgoedafdeling is al sinds 1995 in Nederland actief, daar werken nu tachtig man. "Het voordeel is dat wij zelf actief zijn in de retailbranche, we weten welke huurders we moeten aantrekken, wat werkt."

Je kunt het niet overal doen, zegt Bluyssen. De Reeshof is een groeiende stadswijk. Heel anders zou het zijn als je middenin een dunbevolkt gebied zou gaan zitten. De kans op leegstand is dan veel groter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden