Prijsvechter easyJet profiteert van wegvallen concurrenten

Passagiers stappen in. De stoelen van easyJet waren afgelopen jaar voor 92,6 procent bezet.Beeld Hollandse Hoogte / EyeEm Mobile GmbH

De Brexit speelt easyJet parten, maar dankzij minder concurrentie zijn de vooruitzichten gunstig.

De een zijn dood is de ander zijn brood. Dit gezegde gaat zeker op in de luchtvaartsector, waar luchtvaartmaatschappijen dagelijks met elkaar in gevecht zijn om de stoelen in hun vliegtuigen gevuld te krijgen. Afgelopen tijd zijn verschillende vliegmaatschappijen ter ziele gegaan, zoals het Duitse Air Berlin en het Britse Monarch Airlines dat begin oktober na vijftig jaar voorgoed zijn deuren sloot.

Prijsvechter easyJet hoopt met het wegvallen van enkele concurrenten zijn voordeel te doen. De prijzen voor tickets kunnen gaan stijgen omdat het aanbod voor de consument kleiner is geworden, aldus scheidend directeur Carolyn McCall vandaag tijdens een toelichting op de jaarcijfers.

Overname

McCall toonde zich niet ontevreden over de resultaten. EasyJet vervoerde afgelopen boekjaar 80,2 miljoen passagiers, een stijging van 9,7 procent vergeleken met een jaar eerder en een record voor de Britse prijsvechter. De bezettingsgraad nam met 1 procentpunt toe tot 92,6 procent. De omzet groeide met ruim 8 procent naar iets meer dan 5 miljard pond (5,7 miljard euro). Per stoel daalde de omzet licht. De winstontwikkeling was minder gunstig. De nettowinst kwam met 305 miljoen pond (344 miljoen euro) ruim 30 procent lager uit dan vorig boekjaar. De winstdaling is deels toe te schrijven aan de kosten die easyJet heeft moeten maken om zich voor te bereiden op het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie.

Ondanks de tegenvallende winst, is het bedrijf positief over de komende zes maanden. De huidige boekingen voor het eerste kwartaal liggen al 88 procent hoger en ook voor het tweede kwartaal ziet het er goed uit met 26 procent meer boekingen. Verder heeft de vliegmaatschappij met de overname van een deel van Air Berlin zijn positie in Duitsland versterkt. EasyJet heeft al een basis op luchthaven Berlijn Schönefeld en samen met de nieuwe positie op Berlijn Tegel, maakt dat de Britten tot de leidende luchtvaartmaatschappij in Berlijn op de korte afstand.

Berlijn Tegel

De acquisitie van een stuk van het failliete Air Berlin moet eind 2017 rond zijn, mits de mededingings- en toezichthoudende autoriteiten hun toestemming verlenen. EasyJet betaalt 40 miljoen euro om delen van Air Berlins operaties op de luchthaven Berlijn Tegel over te nemen. Daarbij hoort de lease van maximaal 25 Airbus 320-toestellen en verschillende andere bezittingen, waaronder slots (tijdsperiodes waarin een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven). De aankoopprijs is exclusief operationele start- en transitiekosten.

EasyJet verwacht in het fiscale jaar 2018 een verlies van rond de 60 miljoen pond (67,8 miljoen euro) voor de activiteiten op Berlijn Tegel. Daarnaast gaan de Britten uit van eenmalige transitiekosten van circa 100 miljoen pond (113 miljoen euro). Deze kosten zijn geraamd voor het gelijktijdige opstarten van de operatie, waaronder het omzetten van de vloot, het werven en trainen van personeel en transactiekosten.

In 2019 zal de aankoop van Air Berlin naar verwachting zijn vruchten af gaan werpen. Ceo McCann is daar niet meer bij, want zij geeft het stokje per 1 december over aan haar opvolger Johan Lundgren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden