Pretentieuze en oersaaie film bij onaffe schepping

klassiek

Die Schöpfung

Collegium Vocale Gent/B'Rock

**

Dat was geen beste beurt van René Jacobs. De Belgische dirigent, die bijna alle partituren die hij aanraakt in goud verandert, kreeg Haydns 'Die Schöpfung' eigenlijk geen moment van de grond. Ongelijke en slordige inzetten, wankele intonaties en een paar ontoereikende solisten maakten dat dit optreden zwaar teleurstellend uitpakte.

Het Holland Festival had Jacobs uitgenodigd met een project dat hij vorig jaar op de Ruhrtriennale had gedaan. We luisterden naar Haydns oratorium begeleid door een film van Julian Rosefeldt. Of keken we naar Rosefeldts film die begeleid werd door Haydn?

Het Gentse barokorkest B'Rock en het koor Collegium Vocale Gent zaten in de halfduistere Nationale Opera & Ballet voor een enorm filmdoek, waarop vreemde beelden in vogelperspectief in een niet aflatende slowmotion voorbijtrokken.

Rosefeldt maakte geen één-op-één vertaling van Haydns beeldende muziek. Dus wie verwacht had dat het filmdoek verblindend zou oplichten bij het machtige C-groot-akkoord bij 'Und es ward Licht' of dat er schuimend rollende golven te zien zouden zijn bij het scheiden van land en water kwam bedrogen uit. Het enige wat 'klopte' waren beelden van parende wilde honden bij Raphaels oproep aan dieren zich te vermenigvuldigen.

De film zou een contrapunt bij de muziek van Haydn moeten zijn. Zijn de mensen wel zo goed omgegaan met de schepping? Bij Rosefeldt lopen ze in beschermende forensische pakken door de woestenij van Marokko en de industriële ruïnes van het Ruhrgebied. Op de Ruhrtriennale werkt dat misschien, omdat je er dan zelf tussen zit. In Amsterdam pakte het vooral oersaai en pretentieus uit.

Ogen dichtdoen hielp een beetje, maar niet veel. B'Rock speelt lang niet zo strak als de barokformaties uit Berlijn of Freiburg. Met het laatste nam Jacobs een spetterende uitvoering van 'Die Schöpfung' op. En waarom moesten die improvisaties op de fortepiano ertussendoor? Was Haydn soms niet goed genoeg? De stem van Sunhae Im was veel te iel en ze intoneerde slecht. Thomas Walker zong kelig. Kwaliteit kwam van het koor en Johannes Weisser. Al met al een weinig Jacobs- en festivalwaardige avond.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden