Prestatieloon

Het kabinet heeft besloten geld uit te trekken om te experimenteren met het extra belonen van beter presterende leraren (Trouw, 5 april). Dit jaar stelt het kabinet er al 10 miljoen euro voor beschikbaar, maar op langere termijn heeft het er 250 miljoen euro voor uitgetrokken. Deze methode werkt niet, er zijn al veel experimenten gedaan en er is nooit iets positiefs uit voortgekomen. Want hoe moet je beoordelen welke leraar beter presteert? De leerlingen zijn grotendeels zelf verantwoordelijk voor hun resultaten; daar heeft een leraar geen of weinig invloed op. Als leerlingen ondervraagd worden, worden de populairste leraren vaak als de beste bestempeld, terwijl zij helemaal niet het best hoeven te zijn. Bovendien zijn er leraren die al optimaal presteren, krijgen die dan ook meer betaald? En hoe zal de sfeer in de lerarenkamer worden? Ik zou nu voor geen goud lerares willen worden. Wij kunnen dat geld op dit moment wel beter besteden.

Femke Salverda (leerling 4VWO) Bolsward

Ook een denktank insturen? denktank@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden