'President Hollande moet ons helpen'

Sluiting Peugeot-Citroën is een klap voor arm departement Seine-Saint-Denis

Om te overleven schrapt de Franse autoproducent Peugeot-Citroën 8000 arbeidsplaatsen. Dat de crisis nu ook een industrieel paradepaardje treft, is een nationale schok.

Mohammed Setta (30) meldt zich vandaag te laat aan de poort van 'Citroën' zoals PSA Peugeot-Citroën hier nog steeds wordt genoemd. Zijn ploegendienst van 14.30 tot 22.00 uur is al bijna twee uur geleden begonnen. Maar hij is vakbondsgedelegeerde en heeft het druk met het geruststellen van collega's.

Die hoorden vorige week dat hun fabriek in de Parijse voorstad Aulnay-sous-Bois in 2014 sluit. De helft van de 3000 werknemers kan, zegt de directie, aan de slag in de tweede PSA-fabriek in de Parijse regio, veertig kilometer verderop. "Alleen weet niemand of hij daarvoor in aanmerking komt, zegt Setta, die negen jaar geleden begon in Aulnay. "In oktober horen we meer."

Setta werkt aan de montagelijn van de Citroën C3, het enige model dat hier wordt gemaakt en waarvan er 135.800 per jaar worden afgeleverd. "Zwaar werk, door het tempo en de houding die je uren achter elkaar moet innemen. En het is erg repetitief." Toch wil hij niets liever dan doorgaan. "Ik heb twee kinderen, een hypotheek en mijn vrouw werkt niet."

Behalve de stress van een onduidelijke toekomst is er ook woede. Over de strategie van het bedrijf, dat te veel is gericht op de slechte Europese markt. De historische concurrent Renault doet het beter in China en Brazilië, en heeft bovendien succes met het goedkope merk Dacia. Daarbij produceert Peugeot-Citroën nog veel in het dure Frankrijk (44 procent). Renault doet dat beduidend minder waardoor het niet hard hoeft in te grijpen.

Dat Aulnay als enige van de zes PSA-vestigingen in Frankrijk helemaal moet verdwijnen is omdat het bedrijf kampt met overcapaciteit, benadrukt PSA-president Philippe Varin. Aulnay is volgens Varin de goedkoopste en sociaal gezien de minst schadelijke oplossing.

"Maar het zal zeker ook iets te maken met de reputatie van de vakbonden hier", denkt Jean-François (56) van de afdeling kwaliteitscontrole, die net uit zijn auto stapt. "In het verleden hebben we veel confrontaties gehad. In 2007 werd er nog zes weken gestaakt. Bij Peugeot in Poissy, de stad waar een deel van ons straks naar toe kan, staan ze bekend als veel rustiger."

Mohammed Khenniche (42), actief voor de bond Syndicat SUD, beaamt dat hij van de 'keiharde lijn' is. "Wij willen de zaak bezetten, dan daalt de productie en hebben wij de directie in de tang. Om te beginnen moet Philippe Varin onmiddellijk weg. Hij heeft zichzelf een salaris gegeven van drie miljoen euro. Voor een werkelijk catastrofaal beleid."

Logistiek medewerker Mohammed Sisko (42) heeft zijn hoop gevestigd op president François Hollande. "Hij moet ons helpen. De regering kan niet alles, maar toch wel iets lijkt me. Ze hebben gezegd dat er misschien een andere activiteit kan komen voor de fabriek." Sisko vreest een werkloos bestaan. "Dan zal ik thuis minder respect krijgen. Wat is iemand waard die niets doet? Wij kunnen nu al niet op vakantie, daar is geen geld voor."

De sluiting zal ook een klap zijn voor de omgeving. Aulnay, dat in 1974 opende om het toenmalige topmodel te gaan maken - de Citroën CX - staat in een van Frankrijks armste departementen, Seine-Saint-Denis. Naar schatting dreigen hier 7000 banen te verdwijnen die samenhangen met de aanwezigheid van Citroën.

In Aulnay-sous-Bois wonen 400 Citroën-werknemers. De versleten flatwijk La Rose des Vents (De Windroos), die ooit speciaal voor hen werd gebouwd en binnenkort deels zal worden gesloopt, wacht het gelaten af. "Minder werk daar betekent dat de winkels hier minder verdienen", constateert Driss (71) op het terras van een Afrikaanse koffiehuis in het winkelcentrum.

Driss heeft er 41,5 jaar Citroën opzitten, waarvan 25 jaar in Aulnay. "Er wonen hier niet meer zoveel mensen die in de fabriek werken als vroeger, ze komen al jaren overal vandaan. Maar straks is er niemand meer over. Waarom zouden zij hier nog blijven?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden