Praktische tips over kerkgang én seks

Genoeg christelijke magazines zijn de afgelopen jaren gesneuveld. Dat houdt de redactie van het nieuwe meidenblad Belle niet tegen. 'Een bezorgde moeder vroeg of dat nou nodig was, ons artikel over zoentips.'

Christelijke tienermeisjes zitten echt niet de hele dag op hun kamer met de bijbel. Daar zijn Belle-hoofdredacteur Eline Hoogenboom (28) en redacteur Martanja Schraa-Bikker (27) van op de hoogte. De laatste volgde de opleiding godsdienst pastoraal werk aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hoogenboom deed er een studie journalistiek. "Volgens mij was ik vroeger meer bezig met nagellak en jongens dan met het geloof", lacht ze. Schraa-Bikker knikt instemmend. Maar, zegt ze, dat wil niet zeggen dat ze er niet over nadacht. "Ik had juist op die leeftijd veel vragen over hoe bijvoorbeeld mijn interesse in jongens samen ging met het geloof. Kon dit wel? Dat gold ook voor seks. Wat was nu eigenlijk normaal?"

Hoogenboom en Schraa-Bikker houden hun blik tevreden op de muur gericht van hun vergaderzaal in de Utrechtse uitgeverij VBK Media. Die hangt vol kleurige pagina's uit hun tijdschrift Belle ('Het eerste magazine voor christelijke meiden') waarvan over twee weken het eerste nummer zal verschijnen. Hoogenboom, de bedenker, begon vorig jaar maart de website huisvanbelle.nl (18.500 unieke bezoekers per maand en winnaar van Ikon's Gouden Webfish Award voor de beste christelijke website). Samen met vijfentwintig medebloggers plaatst ze daar artikelen op over mode, muziek, eten, verliefdheid en seks. En over God. Een paar weken terug liet een aantal site-gebruiksters weten hierover nog wel meer te willen lezen. Dat verbaasde Hoogenboom. Haar lezers waren serieuzer dan ze dacht. "Maar we hebben er natuurlijk wel gehoor aan gegeven." Het resulteerde in een stuk met praktische tips over kerkgang. Over hoe je wakker blijft tijdens de preek bijvoorbeeld (gouden tip van de blogster: maak aantekeningen).

Het fris ogende nieuwe tijdschrift ¿ veel roze, wit, vrolijk lachende meisjes en plaatjes van cupcakes ¿ is bedoeld voor twaalf- tot zeventienjarigen. Dit is 'het tijdschrift dat moeders hun dochters met een gerust hart laten openslaan', aldus de makers. Is het dan zo slecht gesteld met de rest van de pubertijdschriften?

Hoogenboom: "Heb je de Cosmo Girl wel eens gelezen? Daarin stond een tijd geleden 'het Seks ABC'. Bij de 'A' legden ze uitgebreid uit wat anale seks was. Vind ik best pittig voor een meisje van twaalf." Niet dat ze vindt dat er niet over seks geschreven mag worden. Ze plukt een onzichtbaar pluisje van haar blauwe jurk. Gauw erachteraan: "Het gaat om de manier waarop. Veel van die bladen schrijven er wel heel makkelijk over, vind ik. 'Wil je seks? Doe het dan vooral! Wel eens seks gehad terwijl je er eigenlijk niet zo achter stond? Jammer dan, kom je wel weer overheen!'" Ze haalt een hand door haar bruine haren. "We willen dat onze lezers hier serieus over nadenken. Willen ze het eigenlijk wel? En wanneer?"

Dit tijdschrift moet meisjes zelfvertrouwen geven, zegt Hoogenboom. Daarom is het nodig dat het blad ook aandacht aan het innerlijk besteedt. Lezers melden zich niet aan voor de metamorfose, maar voor een 'MEtamorfose'. Zo vertelt de 15-jarige Eliza over haar vriendje dat het uitmaakte. 'Het was een klap, maar ik begin eroverheen te komen. Tijdens onze relatie heb ik mijn vriendinnen erg verwaarloosd. Nu probeer ik aan mezelf te werken.' Een imagoconsulent helpt haar vervolgens aan een nieuwe outfit, maar daar voelt Eliza zich nog 'niet helemaal honderd procent zeker in'.

Schraa-Bikker: "De boodschap is: God houdt van je. Hij heeft je gemaakt en gewild. Wees dus blij met jezelf, je bent mooi."

Fotograaf en vormgever Ruth Catsburg bewerkt de foto's van de modellen niet voordat ze worden gepubliceerd. Dat staat in de statement van het blad. Of nou ja, modellen: het zijn bezoekers van huisvanbelle.nl die zich hebben laten fotograferen. "Toevallig allemaal mooie en pure meiden", glimlacht Hoogenboom. Die wel flink in de poeder zijn gezet. Niet een beetje in strijd met hun boodschap?

Schraa-Bikker en Hoogenboom schaterlachen. Schraa-Bikker schuift een plukje haar achter haar oor. Hoogenboom, met een frons: "Dat is wel een heel calvinistische gedachte! Laten we realistisch blijven: pubermeisjes maken zich graag mooi. Daarom schrijven we naast de wat serieuzere artikelen ook over kleding en make-up." Ze grinniken. "We promoten geen Amish leven."

Wel geeft de Belle-redactie de lezer de christelijke waarden mee. Schraa-Bikker: "We helpen onze lezeressen in hun ontwikkeling tot sterke individuen, maar zeggen ook dat ze iets voor andere mensen moeten doen." Zelf beantwoordt ze de ingezonden lezersvragen in haar rubriek 'Vraag het Martanja'. Geen onderwerp wordt geschuwd, vertelt ze. "Deze maand beantwoord ik de vraag: 'Is zelfbevrediging normaal?', en adviseer ik een meisje wier vriendin zichzelf snijdt. Ik zeg haar dat ze een goede vriendin voor haar moet zijn."

Zijn er onderwerpen die het tweetal mijdt? Homoseksualiteit bijvoorbeeld, of abortus? Ze schudden resoluut hun hoofd. Hoogenboom: "Via de website kregen we een vraag van een meisje dat wel eens met een ander meisje wilde zoenen. Of we daar eens een artikel over wilde schrijven. Dat hebben we gedaan. Hierin hebben we laten weten dat homoseksualiteit bestaat en veel voorkomt." Ze neemt een slok water. "Ook zeiden we haar dat ze vooral eens op onderzoek uit moet gaan. Ze kan later altijd nog beslissen of ze echt voor de meiden gaat."

Niet moraliseren
Ze willen niet moraliseren, zeggen wat de tienermeisjes moeten doen. Dat moeten ze zelf bedenken. "We zullen nooit onze mening verkondigen. Ook niet over abortus. Dat is nu eenmaal geen zwart-witonderwerp. Wel willen we ze goed informeren. Ik heb op school nog te horen gekregen dat je van een verkrachting niet zwanger kon raken." Ze rolt met haar ogen. "Als een meisje met deze vraag rondloopt, zullen we haar doorverwijzen naar een hulpverlener in real life. Wij, als tijdschrift, zullen haar niet sturen in haar keuze."

Dat niet elke moeder haar dochter direct een abonnement cadeau zou doen, bleek uit het Facebookbericht dat Hoogenboom vorige maand ontving. "Een bezorgde moeder vroeg of dat nou nodig was, ons artikel over zoentips. Ze wilde dat haar dochter nog niet zou zoenen voor het huwelijk. Ik heb haar uitgelegd dat het juist goed is over dat soort zaken te schrijven. En dat het een utopie is te denken dat christelijke jongeren wachten met hun eerste zoen tot aan het huwelijk. Ze begreep het wel, schreef ze. Uiteindelijk gaf ze ons haar zegen."

Martanja Schraa-Bikker (l) en Eline Hoogenboom bij de proefpagina's van het nieuwe meidenblad Belle.

Ze gaan verder als website, onder een andere naam, of stoppen er helemaal mee. Christelijke tijdschriften hebben het niet makkelijk. Vooral de jongerenvariant heeft moeite het hoofd boven water te houden. Tijdschrift HebbeZ! voor christelijke jongeren tussen de dertien en negentien, hield het vier jaar geleden voor gezien. Ook EO-blad Zeggus en christelijke studentenkrant LEAP stopten ermee.

Uitgeverij Jongbloed nam in 2011 het jongerentijdschrift X[ist] in Christ over van de failliete christelijke Uitgeverij Inspirit Media. Zonder succes. Vorig jaar werd het blad opgeheven. Volgens Jenneke Nieuwenhuis, marketingmedewerker bij Jongbloed, had het tijdschrift zich meer moeten aanpassen aan de huidige tijd. "Een blad moet tegenwoordig meer zijn. Het contact met de lezers is van groter belang geworden. Er moeten lezersdagen worden georganiseerd waarop bijvoorbeeld met de auteurs gediscussieerd kan worden." Nieuwenhuis meent dat de jongerendoelgroep daarbij het lastigst te binden is. "Er is ontzettend veel concurrentie van zowel andere, niet christelijke, tijdschriften als online magazines voor tieners. Wat dat betreft houd je de groep vrouwen tussen de dertig en vijftig er makkelijker bij. Die gaan nog rustig op de bank zitten met een kop thee en een tijdschrift."

Moeilijke tijden voor christelijke tijdschriften

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden