Prado Museum wil omstreden Goya's rustig laten hangen

MADRID - Bijna twee eeuwen was er niets aan de hand en ineens wordt er getwijfeld aan de echtheid van twee schilderijen van Goya. Beide doeken, 'De Kolos' en 'Het Melkmeisje van Bordeaux', pronken in het Prado Museum en blijven daar ook, ,,want over de authenticiteit bestaat geen enkele twijfel'', zegt een vastberaden museumdirecteur Fernando Checa.

Maar het zaad van de twijfel is al gezaaid. De Britse historica en Goya-expert Juliet Wilson-Bareau heeft beide schilderijen aan een grondig onderzoek onderworpen en komt tot de conclusie dat de doeken nooit van Goya kunnen zijn. Te veel afwijkingen in vorm en penseelstreek, zegt ze. Bovendien heeft een radiografie volgens haar uitgewezen dat zich onder de verf een schetstekening bevindt en dat is heel ongewoon voor deze schilder.

Wilson-Bareau wordt in haar mening gesteund door Prado-conservatrice Manuela Mena. Zij zegt dat ze al lange tijd heeft getwijfeld aan de authenticiteit van 'De Kolos' vanwege 'het vreemde perspectief'. Met de Britse expert is zij van mening dat de twee schilderijen onmiddellijk uit de Goyazaal in het Prado Museum moeten worden verwijderd en dat ze nooit meer als echte Goya's mogen worden uitgeleend.

Een van de laatste keren dat beide schilderijen als heuse Goya's op reis waren, was in 1989 in het kader van de grote Goya-tentoonstelling die na Madrid ook was te zien in het Museum of Fine Arts in Boston en het Metropolitan Museum of Art in New York. 'De Kolos' werd toen gepresenteerd als een van de meest dramatische, poëtische en mysterieuze werken van Francisco de Goya y Lucientes (1746-1828).

Een van de interpretaties is dat Goya in dit doek de nietigheid van het menselijk ras heeft willen uitbeelden tegenover kolossen als Napoleon.

Vijftien jaar geleden is al een radiografie van 'De Kolos' gemaakt. Bij die gelegenheid benadrukte conservatrice Manuela Mena dat zo heel goed te zien is hoe de kolos in het doek van plaats is veranderd.

Twijfels over de echtheid had ze toen niet. Intendeel, ze beschreef het als 'een magistraal werk'.

Beide nu omstreden doeken maakten ook deel uit van de Goya-tentoonstelling die in 1996 in het Prado werd gehouden ter gelegenheid van zijn 250ste geboortedag. Toen werd 'Het Melkmeisje van Bordeaux' gepresenteerd als het laatste schilderij waarin Goya's enthousiasme voor licht en kleur herleefde.

De discussie kwam op gang na een publicatie van Juliet Wilson 'Bareau in het populaire kunsttijdschrift El Periódico del Arte (De KunstKrant). Museumdirecteur Fernando Checa heeft geen reden om verontrust te zijn. ,,De twee dames hebben al jaren twijfels gehad over de twee doeken maar durfden dat nooit openlijk toe te geven in een wetenschappelijk verantwoorde publicatie. Voor het Prado blijven deze twee Goya's echte Goya's.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden