'Prada en Gucci zitten graag in de P.C. Hooftstraat'

reportage Tegen de trend in stijgen de huurprijzen in de chique Amsterdamse winkelstraat

IRIS PRONK

Wat een mooie auto: het rode chroom glimt, het dak kan open, de lederen bekleding is met een subtiel biesje afgezoomd. Kost 120.000 euro, maar dan heb je ook wat: een elektrische wagen, "compleet zonder uitstoot", zegt verkoper Jesse van Tesla Motors in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat.

In deze gloednieuwe showroom (geopend op 20 december) staan nu zo'n twintig mensen te watertanden. Dat is volgens Jesse niks vergeleken met "de gekte rondom Kerst". "Toen waren hier megaveel toeristen. Je staat hier meer Russisch te praten dan Nederlands."

Terwijl in 2013 de winkelhuurprijzen in heel Nederland daalden, voor het vierde crisisjaar op een rij, gingen winkeliers in de P.C. Hooft juist méér huur betalen. Valt er in deze beroemde straat (die zo vaak door filmploegen is bezocht dat kledingverkoopsters de pers geroutineerd afpoeieren) dan wel een groeiende berg geld te maken?

Dat is een te snelle conclusie, zegt Herman Dam (60), al veertig jaar eigenaar van de winkel Souvenirs 33.com (dotcom is uiteraard een redelijk recente toevoeging). Zijn winkel is goed bezocht, vooral de T-shirts en klompvormige sloffen vinden gretig aftrek. Maar het winkelend publiek is volgens hem niet toegenomen in de afgelopen jaren en het geeft ook niet meer uit.

"De huurprijzen stijgen omdat dure merken hier een image of flagship store openen. Of een Prada of een Gucci nou winst maakt of niet, dat maakt ze niet uit. Het staat gewoon goed als je een winkel hebt in de P.C. Hooft, de Champs Elysée en Fifth Avenue."

De tijd dat de straat nog een lokale kantoorboekhandel, een chocolaterie, een drogist en zelfs een supermarkt huisvestte, lijkt voorgoed voorbij. De P.C. Hooftstraat - altijd al chic - ontpopte zich deze eeuw tot één lange etalage van internationale topmerken. Louis Vuitton, Chanel, Cartier en Jimmy Choo openden er deuren, met marmer, kroonluchters en portiers erachter; luxe shops als visitekaartjes.

Dat die weer Bekende Nederlanders trekken - Estelle Cruijff koopt haar schoenen graag bij Choo - vindt souvenirverkoper Dam een prima ontwikkeling. "Die BN'ers geven een extra boost, ze trekken dagjesmensen."

Bij Tesla Motors is de Amerikaanse showauto (Model S) de grootste publiekstrekker. "Mijn man is bijzonder geïnteresseerd in elektrische auto's", vertelt Monique Koets uit Tilburg, op vakantie in Amsterdam. Het blijft bij kijken, hun budget is niet P.C. Hooft-proof. "Voor mij is het een voorbijloopstraat, eentje die je kent van de tv.

Hoogste huren
Hoogste winkelhuren in de vijf populairste winkelsteden (per m2 per jaar):

1 Kalverstraat, Amsterdam (3.050 euro)

2 Beursplein, Rotterdam (1.800 euro)

3 Grote Staat, Maastricht (1.650 euro)

4 De Lange Elisabethstraat, Utrecht (1.650 euro)

5 Spuistraat, Den Haag (1.450 euro)

Gemiddeld daalt winkelhuur met 1,85 procent
Alweer zijn de winkelhuurprijzen gedaald, zo maakte Jones Lang LaSalle gisteren bekend. De vastgoedspecialist hield 200 topstraten in 75 Nederlandse steden tegen het licht. Gemiddeld daalde de huurprijs met 1,85 procent. Al drie jaar vermindert de vraag naar winkelruimte op A-locaties, vooral in middelgrote en kleine steden. De sterkste daling is zichtbaar in krimpgebieden in Zeeland, Limburg, Friesland, Drenthe en Overijssel. Boosdoener is de crisis: die maakt de consument zuinig en de detailhandel voorzichtig.

Tegen de trend in steeg de winkelhuur in de Hoogstraat en het Noordeinde in Den Haag en de P.C. Hoofstraat in Amsterdam. De belangstelling komt vooral van internationale ketens.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden