Prachtige passages ondanks formulewerk

Gisteren ging in Amsterdam de nieuwe productie van de kolderieke opera 'Platée' van Jean-Philippe Rameau in première. Van alle Franse barokopera's die Rameau en zijn voorganger Jean-Baptiste Lully tussen 1670 en 1760 componeerden, is 'Platée' nu de meeste uitgevoerde. De opera's van Rameau komen sowieso vaker op het speelplan dan die van Lully. Toch wordt diens oeuvre steeds verder uitgegraven. Christophe Rousset en zijn orkest Les Talens Lyriques gaven vorig jaar de première in onze tijd van 'Bellérophon' (1679). Lully baseerde zich op het gelijknamige toneelstuk van Corneille en leefde zich uit in de formules die hij zelf zo'n beetje ontwikkeld had. Formules leiden vaak tot voorspelbaarheid en Lully weet een zekere saaiheid niet te omzeilen. Desondanks zitten er prachtige passages in deze partituur, zoals het duet tussen Bellérophon en Philonoë in de tweede akte. Het is smeltend mooi hoe Cyril Auvity en Céline Scheen het steeds herhaalde 'Disons-nous cent fois: Je vous aime!' zingen.Peter van der Lint

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden