Prachtig geacteerd en spannend 'Overspel'

Wie nog niet met 'Overspel' is begonnen, moet dat nu ogenblikkelijk doen: elke donderdag bij de Vara. Overspel mag als thema misschien 'alledaags' zijn, Frank Ketelaar en Robert Kievit hebben een scenario geschreven dat je dankzij loeispannende verhaallijnen direct naar de keel grijpt. Laat een droomcast met dat scenario stoeien, en het succes is compleet.

Het prachtige film- en acteerwerk maken het niet moeilijk mee te leven met de karakters, een onmisbare voorwaarde voor het welslagen van drama. Zo gaat Iris (Sylvia Hoeks) weliswaar vreemd, maar haar geworstel tussen liefde voor haar gezin en lustgevoelens voor advocaat Willem (Fedja van Huêt), worden verscheurend echt, en daardoor invoelbaar, geacteerd. Is het eigenlijk wel puur lust? Of verandert haar verhouding langzamerhand ook in liefde? "Ik zeg niet dat dit de laatste keer is", zei ze gisteravond. Willem laat er inmiddels geen gras meer over groeien: "Ik kan niet zonder je." Schuldgevoel heeft hij niet.

Iris destemeer. Niet alleen vanwege haar gezin, maar ook doordat ze gaandeweg in de gaten krijgt dat haar minnaar binnenkort in een strafzaak tegenover haar man, officier van justitie Pepijn (Ramsey Nasr), zal staan. Vastgoedman Louis (Hidde Maas) is vermoord, en Pepijn gaat de vermoedelijke dader aanklagen, terwijl Willem hem verdedigt. Willem is een sluwe advocaat die zijn schoonvader, vasthoedhandelaar Huub Couwenberg (Kees Prins), steeds uit handen van justitie heeft weten te houden. Maar zal hem dat ook lukken met Huubs zoon Björn (Guido Pollemans), die verdacht wordt van de moord op zijn oom Louis?

Over die Björn wil ik het even apart hebben. Pollemans zet zo'n ontroerend karakter neer dat je hem, ofschoon verdachte, toch in je hart sluit. Na een ongeluk heeft Björn een geestelijke tik gekregen, waardoor hij altijd kind is gebleven. Hij vreest dat zijn vader mentaal ten onder zal gaan aan het frauduleus bedrog, hem aangedaan door Louis, en besluit bij zijn oom verhaal te halen. Natuurlijk jongen, denk je als kijker.

Het spannende is dat niet alleen de vastgoedfamilie zijn boekje te buiten gaat, maar ook Pepijn. In zijn speurtocht naar de minnaar van zijn vrouw zet hij ongeoorloofde justitiële middelen in, zoals dreigen met huiszoeking in een hotel en het afluisteren van telefoongesprekken. Gek genoeg roept juist de man van het recht in deze psychologische thriller de minste sympathie op. Dat komt doordat Pepijn net iets te ambitieus, te verbeten en wraakzuchtig is.

Zelfs de louche Huub, magistraal door Prins vertolkt, weet meer medeleven op te roepen. Zijn harde kop geeft, in tegenstelling tot die van Pepijn, ook iets van kwetsbaarheid en verdriet prijs: vrouw overleden, zoon geestelijk minderwaardig en bedrogen door zwager. Dat is het verwarrende en daarmee ook knappe van dit drama, dat je bijna meer genegenheid voelt voor de 'bad guys' dan voor de 'good guys'.

Om bij te komen van de verwarring kan de kijker dezelfde avond op Nederland 3 terecht bij 'Geen probleem' (VPRO). Een tragikomedie over drie vrienden, onder wie Theo Maassen, die steeds in jaren zeventig-jargon lopen te leuteren en te tobben: "Zeg ja tegen jezelf, jongens." Erg melig en erg leuk!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden