' Poupou' elke Tourdag in een gele blouse

De Tour kent niet alleen glorieuze winnaars, grote verliezers en spectaculaire valpartijen. Deze weken een aantal berichten uit de marge van het spektakel.

Het land is in verwarring. Na het nee tegen Europa zei de olympische wereld nee tegen Parijs 2012. Frankrijk zoekt naar zijn identiteit. Lang waande het land zich het culturele en politieke hart van Europa, anno 2005 wordt het Franse platteland langzaam opgekocht door achterlijke Engelsen.

Gelukkig leeft Raymond Poulidor nog. Hij is 69 jaar, grijs, maar boven de zonnebril zijn de wenkbrauwen nog dezelfde woeste donkere borstels als in de jaren zestig. Hij is de populairste Franse wielrenner ooit. Bij een enquête gaf 42 procent van het volk ooit aan het liefst een avondje met hem door te brengen. De man die acht keer op het Tourpodium stond maar schlemielig genoeg nooit het geel droeg, was geliefder dan Jean-Paul Belmondo en Catherine Deneuve.

In zijn 43ste Tour de France draagt hij permanent een gele blouse. Hij is het uithangbord van de hoofdsponsor van de gele trui. Elke morgen staat hij bij de start met een stapeltje foto's die hij ter plekke van een handtekening voorziet. Iedereen wil naast de oude held poseren. Als hij langs het publiek loopt, stoten achter de hekken mannen met een alpino hun vrouwen aan, met verrukte gezichten.

De verschijning van Poulidor brengt de Fransen terug naar de tijd waarin het oude Europa nog de macht had in de Tour. Hij, de zachtaardige boer uit de Limousin, is de vleesgeworden essentie van de Tour, het feest van de nostalgie. Bij de jaarlijkse processie door hun mooiste dorpjes en landschappen nemen de Fransen plaats in de berm met wijn en kaas. Ze zwaaien naar Poupou. Zoals vroeger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden