'Potentie allochtone leerling onderschat'

AMSTERDAM (ANP) - Allochtone jongeren stromen dubbel zo vaak via het vmbo en mbo in naar het hoger onderwijs dan autochtone leeftijdgenoten. Dat komt omdat de potentie van de eerst genoemde groep leerlingen onjuist wordt ingeschat, maakte de Adviesraad Diversiteit en Integratie in Amsterdam bekend.

Allochtone leerlingen met Citoscores op havo/vwo-niveau worden door basisschoolleerkrachten dikwijls ondergeadviseerd, staat in een rapport dat de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (onderwijs) maandag kreeg overhandigd. Volgens de adviesraad kost het veel meer inspanning via mbo en vmbo een hbo of universitaire studie af te ronden. Het duurt bijvoorbeeld al drie jaar langer voordat jongeren hun scholing hebben afgerond.

De adviesraad onderstreept het belang om leerlingen beter te begeleiden op hun leerweg door enerzijds een tekort aan goed geschoolde jongeren en anderzijds de dreiging van overlastgevende, gefrusteerde en toekomstloze scholieren. Ze doet elf aanbevelingen om de schoolcarière van deze jongeren beter te doen verlopen. Zo stelt de raad voor docenten extra te belonen als ze over goede kennis beschikken van de culturele en sociaaleconomische achtergronden. Ook raadt ze aan het hele ontwikkelingspotentieel van de leerling te betrekken bij het basisschooleindadvies.

De meerderheid van de allochtone leerlingen in de hoofdstad gaat naar een zogeheten zwarte basisschool. ,,Ondanks de extra middelen die 'zwarte scholen' hebben, scoren allochtone kinderen doorgaans slechter op een zwarte school dan op een gemengde school'', zo staat in het rapport.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden