Postorders Novib alleen voor de beter gesitueerden

Een inwoonster van de Utrechtse wijk Lombok bestelt al jaren produkten uit de Derde wereld. Tot 1994 deed ze dat aan de hand van de Novib-catalogus. De Novib besloot echter vorig jaar haar postorderactiviteiten - omdat ze daar geld op moest toeleggen - af te stoten, en over te doen aan de stichting Doen van de Nationale Postcodeloterij.

BIJDRAGE: ANITA LOWENHARDT

Daarmee werd de catalogus, die de Novib vijftien jaar lang elke twee jaar aan haar ongeveer 150 000 relaties stuurde, omgedoopt tot Doen-catalogus. De eerste Doen-catalogus werd onlangs verstuurd naar 2,2 miljoen adressen in Nederland.

De Utrechtse bestelde voor ruim 200 gulden aan artikelen uit het nieuwe boekwerk en verheugde zich op de toezending, maar kreeg in plaats daarvan een brief van de stichting Doen. “Hartelijk dank voor uw bestelling uit de Doen-catalogus, die aan twee miljoen mensen wordt gestuurd. We zijn natuurlijk heel gelukkig met dit grote bereik, maar die hoge oplage heeft echter ook een keerzijde. De ervaring leert ons dat een bepaalde groep mensen bij ons bestelt, zonder te willen betalen. Dit gedrag plaatst ons voor hogere kosten. Evenals elk ander postorderbedrijf laat ook de stichting Doen daarom vooraf een beoordeling maken van het kredietrisico. De uitkomst van deze beoordeling, die postcode-gebonden is, kan erin resulteren dat u uw bestelling onder rembours geleverd krijgt. Dit houdt in, dat de bestelling aan de deur wordt betaald, als de postbode het pakje aanbiedt.”

Vervolgens meldt de stichting Doen dat ze zich “ervan bewust is dat goedwillende klanten door deze regeling ongemak ondervinden. Wij betreuren dat zeer, en als u bezwaar heeft tegen deze procedure en geen prijs meer stelt op uw bestelling, belt u dan met onze klantenservice”.

Verantwoordelijk voor de Doen-catalogus is P. Kontarinis, afkomstig van de Novib. Hij erkent dat deze gang van zaken “niet voor honderd procent correct is”. Het heeft echter te maken, zegt hij, met de enorme uitbreiding van 150 000 catalogi voor 'Novib-relaties' naar 2,2 miljoen catalogi, “waarvoor een postorderbedrijf nu eenmaal een bepaald systeem hanteert”.

Dat postorderbedrijf blijkt trouwens Wehkamp te zijn, die voor dit doel, samen met een Haags automatiseringsbedrijf, een aparte organisatie heeft opgericht. “Die mensen weten”, vervolgt Kontarinis, “uit jarenlange ervaring dat er een aantal gebieden in Nederland is, waar men niet betaalt.”

Van het geld, legt hij uit, dat de stichting Doen van de bestellingen moet ontvangen, moeten projecten in de Derde wereld worden betaald, en als veel mensen hier niet betalen, komen arme mensen daar in de knel.

Sinds de bewuste brief verstuurd is, vertelt hij, heeft hij nogal wat telefoontjes moeten beantwoorden, bijvoorbeeld uit de Amsterdamse Bijlmermeer.

De vrouw uit de Utrechtse 'achterstandswijk' Lombok heeft inmiddels besloten van haar bestelling af te zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden