PostNL: van brieven en kaarten naar dozen en pakketten

Steeds meer brievenbussen verdwijnen, omdat er minder post wordt verstuurd. Beeld ANP, Bart Maat

De omzet stijgt, maar de winst daalt bij PostNL. Verdere kostenbezuinigingen liggen in het verschiet.

Het openen van het 22ste pakketsorteercentrum van PostNL maandag in Amsterdam, was een mooi moment om te markeren hoe het postbedrijf langzaam verandert in een pakketjesbedrijf. In het nieuwe pand in Amsterdam worden straks elke dag tussen de 70.000 en 110.000 pakketten verwerkt. Vooral deze en volgende maand is het enorm druk vanwege alle sinterklaas- en kerstcadeautjes.

Het is het derde nieuwe pakkettensorteercentrum dat PostNL dit jaar heeft geopend om de groei van pakketjes aan te kunnen.  In totaal heeft PostNL nu 22 pakkettensorteercentra in Nederland en zes locaties in België. In 2019 verwachten ze minimaal nog drie pakkettensorteercentra te openen. 

Dankzij deze nieuwe locaties zoekt PostNL de komende tijd nog extra medewerkers die in de sorteercentra aan de slag gaan. De locatie in Amsterdam biedt werkgelegenheid aan ongeveer 400 mensen. PostNL denkt ondanks de krapte op de arbeidsmarkt dat het moet lukken om deze arbeidskrachten te vinden. In sorteercentra werken doorgaans veel Oost-Europeanen.

Werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt

PostNL wil ook proberen mensen met een arbeidsbeperking te helpen aan een baan. In samenwerking met de gemeenten Ouder-Amstel en Amsterdam is het de bedoeling om ruim twintig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten. Liesbeth Kaashoek, directeur pakketten & logistiek van PostNL: “Ik ben er trots op dat we in totaal bij negentien van onze sorteercentra ook werkgelegenheid kunnen bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Voor het eerst haalt PostNL meer omzet uit het bezorgen van pakketjes dan uit post, blijkt uit de kwartaalcijfers die ze ook maandag bekendmaakten. Het lukt PostNL nog niet om de winst uit de pakketjes te laten stijgen. Integendeel, het resultaat bij pakketjes daalde zelfs licht, terwijl juist een toename nodig is om de grote daling bij post goed te maken.

In het derde kwartaal steeg de totale omzet van PostNL met 8 miljoen tot 638 miljoen euro. Middels het bezorgen van pakketjes steeg de omzet met een kleine 11 procent. Bij post zette de omzetdaling onverminderd door, er werden bijna 12 procent minder brieven bezorgd. Dat betekende een omzetdaling van 6 procent.  Onder aan de streep daalde de winst  van PostNL van 25 miljoen euro tot 19 miljoen euro. Dat komt vooral door de post, die de winst zag afnemen van 20 miljoen tot 7 miljoen euro. Maar ook bij pakketjes werd er minder verdiend.

Door de stevige concurrentie staan de marges onder druk. PostNL kijkt overal hoe het verder de kosten kan drukken. Over hun schouder kijkt vakbond FNV mee, om te kijken of dat niet ten koste gaat van het personeel. PostNL wil in ieder geval begin volgend jaar Nexive en Postcon, de postactiviteiten in Italië en Duitsland, verkopen en zo weer wat geld binnenhalen.

Postzegel minder duur dan verwacht

De postzegel voor brieven in Nederland kost vanaf januari 0,87 euro. Dat is nu nog 0,83 euro. De verhoging is binnen de marge die het bedrijf kreeg van toezichthouder ACM. PostNL mocht de prijs met 14,2 procent verhogen, wat omgerekend een verhoging 11 cent zou betekenen. Dat is nu nog geen 5 procent. PostNL-CEO Herna Verhagen beloofde in augustus al dat het bedrijf niet alle ruimte zou benutten die de Autoriteit Consument en Markt hen gaf.

Lees ook:  

Postzegel mag ruim 14 procent duurder worden

De prijs van een postzegel mag per 1 januari 2019 omhoog met 14,2 procent. Dan zal deze zegel bijna 95 eurocent kosten.

Pakketsorteerders willen 5 miljoen van PostNL

Uitzendkrachten uit vooral Polen eisen een vergoeding voor gemist loon. Omdat ze voor precies hetzelfde werk minder betaald krijgen dan werknemers van PostNL.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden