Postercampagne moet Jeugdzorg uit het verdomhoekje halen. ’Er gaat ontzettend veel goed.’

Vijftien bekende Nederlanders, onder wie oud-profvoetballer Aron Winter en zangeres Birgit Schuurman, werken mee aan de postercampagne die volgende week de ’Week van de jeugdzorg’ begeleidt. Zij zijn telkens met een kind geportretteerd onder het motto ’Nu in de jeugdzorg, maar straks...’

„De jeugdzorg moet uit het verdomhoekje”, legt woordvoerster Carla van Lomwel van het Interprovinciaal Overleg (Ipo) uit. „Dat is het doel van de Week van de jeugdzorg. Er gaat ontzettend veel goed in de jeugdzorg, maar er is een beeld ontstaan dat er vooral ontzettend veel mis gaat. Het beeld dat de jeugdzorg gelijk is aan alleen maar ellende en een zootje, willen wij met deze campagne bijstellen.”

Er zijn op dit moment 150.000 kinderen in Nederland die geholpen worden door een jeugdzorginstelling. Dat kan gaan om een korte training tegen faalangst, maar ook om langdurig verblijf in een internaat of pleeggezin. De 13 provincies en drie grootstedelijke regio’s die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de jeugdzorg, organiseren de week gezamenlijk.

„Iedere dag werken tienduizenden mensen met kinderen”, zegt de woordvoerster. „Kinderen die problemen hebben en op die manier weer nieuwe perspectieven in hun leven krijgen. Jeugdzorg is mensenwerk, dat willen wij duidelijk maken.”

De week van de jeugdzorg wordt morgenavond in het programma ’Mooi! Weer De Leeuw’ afgetrapt. De dagen erna houden jeugdzorginstellingen – van jeugdgevangenis tot internaat – open dagen. Verder bezoeken jeugdhulpverleners scholen en geven pleeggezinnen open huis.

Meer informatie: www.weekvandejeugdzorg.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden