Posbank dringt autoverkeer terug

Van een onzer verslaggevers DE STEEG - Natuurmonumenten, ANWB en de gemeente Rheden slaan de handen ineen om het imago van de Posbank op te krikken. Een betere toekomst voor de natuur en voor de bezoekers is de inzet van een plan, waarin de drie partijen zich gisteren op het gemeentehuis van de Gelderse gemeente hebben gevonden. Vooral de overlast van auto's en motoren in het weekend zal moeten worden teruggedrongen.

De Posbank ligt in het oudste Nationaal park van Nederland (Veluwezoom), een natuurgebied van 5 000 hectare met een on-Nederlandse uitstraling vanwege de heuvelachtige stuwwal en de vele panorama's. Het gebied is in beheer van Natuurmonumenten en geldt als een van de grootste bos- en heidelandschappen van ons land met een bijzondere betekenis voor dieren als edelhert, das, vos, boommarter en wild zwijn.

De Posbank is ook zeer in trek bij recreanten; vooral het uitkijkpunt op de Posbank is een enorme publiekstrekker, zowel vanwege het panorama als door de horecagelegenheid (die overigens onlangs geheel door brand is verwoest). Onderzoek wijst uit dat er jaarlijks twee miljoen mensen een bezoek aan de Posbank brengen. Op mooie zondagen worden vaak zo'n 10 000 recreanten geteld, die vooral per auto of motor komen. Ruim driekwart van die bezoekers blijft in het centraal gelegen gebied en zorgt daarmee voor een grote belasting van de natuur. Andere recreanten, die willen wandelen of fietsen, ergeren zich aan de stank en het lawaai en de omwonenden vinden de verkeersoverlast al evenmin prettig.

Nadat Rheden vorig jaar door de Raad van State werd verboden om de wegen door het Posbankgebied gedeeltelijk voor het gemotoriseerd verkeer af te sluiten, zijn Natuurmonumenten en ANWB met de gemeente om de tafel gekropen en hebben een plan opgesteld om de belasting van het Nationaal Park toch zoveel mogelijk in te perken. Natuurmonumenten was met Rheden vòòr afsluiting van het verkeer, de ANWB had zich daar door middel van bezwaarschriften juist tegen verzet. In het compromis, dat volgende week in de gemeenteraad komt (en daarna in de inspraak), blijft autoverkeer mogelijk, maar in één rijrichting. Door parkeerplaatsen te beperken, het rondjesrijden te ontmoedigen en het fietsverkeer voorrang te geven, moet het gemotoriseerd verkeer met 75 procent worden teruggedrongen. “Je moet je als het ware schuldig voelen, als je toch door het park gaat crossen”, zegt een woordvoeder van Rheden. “We proberen een morele druk op de automobilist te leggen dat het niet gepast is.”

Overigens blijven attracties als het restaurant De Posbank bereikbaar, maar moet er voor het (bewaakte) parkeerterrein betaald worden. De weg wordt versmald, racefietsers krijgen een eigen pad, zijwegen worden afgesloten en het gebied wordt 's avonds en 's nachts afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het plan van de drie instanties, dat ruim 2,5 miljoen gulden kost, voorziet na een aanloopfase ook in het verdelen van het gebied in zones om de verschillende wensen van de bezoekers op maat te bedienen (natuurliefhebbers, rustige en meer actieve recreanten). Er komen 'poorten' die de bezoekers het idee moeten geven dat ze een andere wereld betreden, een waardevol natuurgebied waarin je je gedrag aanpast. Het bezoekerscentrum Veluwezoom zal worden vernieuwd, mogelijk komt er een zone waarin het wild voor het publiek zichtbaar rondloopt, en bekeken wordt of er op den duur elektro-vervoer kan gaan rijden.

Ir. J. Barkhof, plaatsvervangend hoofddirecteur van de ANWB, noemde het plan een goed compromis: “De verkeersdruk neemt af en de toegankelijkheid blijft overeind. Wij houden niet van hekken, maar dat hoeft ook niet. De opvangcapaciteit van het gebied wordt er door verruimd; wandelaars, fietsers en ruiters zullen er blij mee zijn. De recreant heeft de natuur nodig, maar de natuur heeft ook het draagvlak van de recreant nodig.” Ir. E. Engels, directeur terreinbeheer van Natuurmonumenten, gelooft dat deze overeenkomst met de ANWB en de lokale overheid elders een vervolg kan krijgen. “We hebben hier een balans gevonden tussen de belangen van de natuur en van de recreant.”

Het is overigens nog niet duidelijk of het afgebrande restaurant op de Posbank wordt herbouwd. Natuurmonumenten is er niet gelukkig mee dat het zoveel autoverkeer aantrekt en regelmatig tot diep in de nacht voor bruiloften en partijen wordt gebruikt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden