De testPorsche Taycan

Porsche wil – ook elektrisch – vooroplopen

Taycan Turbo S Beeld
Taycan Turbo SBeeld

Wat: Porsche Taycan
Topsnelheid: 260 km/u
Hoeveel: minstens € 157.100
Batterijcapaciteit: 93,4 kWh

In menige jongenskamer gaat het behang verscholen achter posters waarop Porsches prijken. Vooral de legendarische 911 geldt als een jongensdroom op wielen; sportauto’s met zogeheten boxermotoren achterin en met dikke uitlaten. Porsches nieuwste postermodel, de Taycan, heeft geen uitlaten meer. Ook de kenmerkende rauwe motorbrul is foetsie. Toch wil Porsche het ware sportautogevoel bij deze volelektrische auto behouden. Want sportauto’s maken is wat Porsche wil blijven doen.

De concurrentie zit niet stil. Tesla blijft toonzettend met technologie voor elektroauto’s in het hogere segment. Verder komt bijvoorbeeld Volvo met het premiummerk Polestar. De Taycan kan niet anders doen dan ons overrompelen om Porsche in beeld te houden. Met de prestaties zit het wel snor. De topsnelheid is 260 km/u, ietsje sneller dan de snelste Tesla S. Sprinten is alsof je jezelf afvuurt als kanonskogel: binnen 10 seconden rijd je al 200 kilometer per uur (!) in de Taycan Turbo S.

De Taycan weegt niettemin 2300 kilogram door zijn zware batterijpakket. Dat is nogal log vergeleken met een gewone Porsche 911, die zo’n 1500 weegt. Voor sportwagens geldt: lichter is beter en sportiever. De Porsche-ingenieurs in Zuffenhausen bij Stuttgart hebben er alles aan gedaan om de Taycan toch een sportief rijgedrag mee te geven. Rijbereik is bij sportwagens, ook op benzine, zelden een issue. De Taycan belooft zo’n 400 kilometer ver te komen.

Auto symboliseert omwenteling

Voor het echte ouderwetse Porsche-gevoel is de digitale cockpit ontworpen met het originele 911-dashboard uit 1963 als inspiratiebron. Tegelijk wil de Taycan moderne duurzaamheid uitstralen. Trots is Porsche op het leervrije interieur en het gebruik van gerecyclede materialen. Leer blijkt wel optioneel verkrijgbaar, desnoods met duurzame verfmethodes met olijfblad. Leuk is bij elektrische auto’s de frunk, de ‘front trunk’. De Taycan biedt voorin 81 liter bagageruimte.

De auto symboliseert voor Porsche een omwenteling. De fabrikant, verweven met VW, is sinds de jaren zeventig naast de keverachtige 911 steeds meer soorten auto’s gaan aanbieden, ook sportieve limousines en terreinwagens. Het merk boekte daarmee veel succes. Porsche ging zelfs sportdiesels leveren. Van dat laatste moet de directie veel spijt hebben. In mei kreeg de fabrikant, meegezogen in de sjoemelaffaire met diesels, in Duitsland een boete opgelegd van 535 miljoen euro.

Een begeerlijk elektrisch postermodel is dan een welkome afleiding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden