pop

ROTTERDAM - Met meer dan 35 miljoen verkochte platen is Céline Dion een van de grote diva's van de jaren negentig. Toch bleek de Canadese popgodin afgelopen vrijdag in de Rotterdamse Ahoy meer dan bereid van haar berg naar beneden te komen.

“Ik praat graag. Ik was één van veertien kinderen en daarom was het niet eenvoudig om er een woord tussen te krijgen aan de ontbijttafel. Dus je begrijpt, als ik nu de kans krijg praat en praat ik.” Als een volleerde cabaretière hield Céline Dion bij het eerste van twee uitverkochte Nederlandse concerten het publiek tussen de nummers bezig. Met grappen en persoonlijke anekdotes creëerde de zangeres een sfeer alsof iedere fan persoonlijk bij haar op de thee was uitgenodigd.

De 28-jarige Frans-Canadese begon al op 14-jarige leeftijd met optreden en werd dankzij haar fenomenale stem in eigen land en in Frankrijk al snel een ster. De rest van de wereld volgde pas toen ze overschakelde op het Engels. De Engelstalige cd 'Falling into you' leidde dit jaar haar grote doorbraak in en bereikte in acht landen de nummer één positie. Zodoende behoort Dion inmiddels met Whitney Houston, Mariah Carey en Gloria Estefan tot het rijtje absolute popvedettes.

Van het kwartet is zij in muzikaal opzicht wel de meest voorzichtige. Estefans muziek is stevig geworteld in de latin, Carey put inspiratie uit de rhythm & blues en Houston wil er in een wilde bui nog wel eens een dance-nummertje uitgooien, maar Dions muziek is het midden van de middle-of-the-road. Zij heeft haar imperium opgebouwd met een slimme mix van commerciële ballads, up-tempo nummers en risicoloze covers.

Gelukkig bleek Dion als live-entertainer in Ahoy niet zo braaf als haar muziek. Met haar rondzwiepende lange armen en benen leek ze op een tot leven gekomen Olijfje en op haar geinige gezicht braken steeds zichtbaar binnenpretjes door. Ze nam zichzelf niet half zo serieus als veel van haar collega's, die het liefst in het koninklijk meervoud over zichzelf zouden spreken. Bovendien bleek ze ook heel benaderbaar voor haar fans. Elk boeket dat ze in Ahoy kreeg, werd met een dikke klapzoen beloond.

Ondertussen hield ze een goed tempo gaande in een optreden zonder overdadige showelementen of special effects. Terecht liet Dion haar stem voor zich spreken, die live nog imposanter was dan op de plaat. Ze klonk rauw en strak in de dansnummers ('Make you happy'), meeslepend in de ballads ('It's all coming back to me now', 'Falling into you') en produceerde scat-zingend bij een jazzblues-intermezzo de meest onmogelijke geluiden. Dat ze er zelfs in slaagde een afgekloven cover als 'All by myself' dankzij het vocale vuurwerk tot een hoogtepunt van de show te maken, zei alles over haar zangkwaliteiten. Dions muziek mag wat kleurloos zijn, ze heeft een stem als een regenboog.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden