Popzanger als dichter

St. Pauli. Terz Records-71021. Johnny Adams. Rykodisc-10286. Mirror blue. Capitol.

STAN RIJVEN

Gerenommeerde popzangers als Peter Hammill, Kevin Coyne en Richard Jobson beklommen het voor hen vertrouwde podium, maar nu in de hoedanigheid van dichter. Is sindsdien iedere singer/songwriter automatisch een poeet? De vermenging van popmuziek met poezie is altijd al vanzelfsprekend aanwezig geweest. Alleen zal er bij een concert niet zo gauw verondersteld worden, dat er een poezievoordracht aan de gang is.

Popsongs zijn gemaakt vanuit de muziek, de makers werken met de specifieke mogelijkheden van dit medium. Elektrische versterking, ritme, melodie en timbre zijn het vehikel voor hun teksten. Hun creaties verspreiden zich via plaat en cd, ze hebben eerder een luisteraar dan lezer voor ogen. In boekvorm, zonder auditieve omgeving, blijft er van de teksten dikwijls weinig over. Lees Bob Dylan; maar, Lou Reed in druk blijft daarentegen overeind.

Zo ook Atilla the Stockbroker, de Britse punkdichter wiens bulderende stem je van de pagina's hoort opklinken. Onder de titel Scornflakes (Bloodaxe Books) verscheen zijn tweede dichtbundel vol venijnig commentaar op het Europa van vandaag. Parallel kwam de cd 'Live auf St. Pauli' uit. Zichzelf begeleidend op rasperige gitaar sleurt hij de toehoorder, met rauwe mitraillades alsof Johnny van Doorn is gereincarneerd, onontkoombaar met zich mee.

Het tekstboekje bij de cd 'Johnny Damas and me' zou voor een mini-bundel door kunnen gaan. Met doorrookte stem zing-zegt John Trudell op bezwerende toon zijn lappen tekst weg. Trudell was van 1973/79 voorzitter van de American Indian Movement, begon daarna poezie te publiceren en vond tenslotte de bluesrock om zijn stem verder uit te dragen. Die voorgeschiedenis bepaalt het thema van deze cd; onderhuidse woede sluipt tussen alle regels door.

In rake beelden schetst Trudell de effecten van Amerikaanse onderdrukking op de eigen inheemse Indianen. Meestal bereikt hij zijn doel en pakken tekst en muziek als twee-componenten lijm. In enkele songs echter zijn de arrangementen te bedacht en uitgesponnen, dan lost de lijm op en resteert een mediocre muzikant.

Richard Thompson behoort tot de singer/songwriters van het eerste uur. De mede-oprichter van de befaamde electrische folkgroep Fairport Convention profileerde zich later als soloartiest, die even bekwaam gitaar speelde als zong als componeerde. Op Mirror blue vallen die kwaliteiten tot een hoogtepunt samen. De cd-titel verwijst naar The lady of Shalott, een gedicht van Tennyson en vormt de opmaat voor een serie bezonken songs die je om het even luisteren of lezen kunt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden