Poppodia organiseren voor vierde jaar op rij minder concerten

Frontvrouw van SKIP&DIE tijdens een concert in de Amsterdamse Melkweg in juni van dit jaar. Beeld ANP
Frontvrouw van SKIP&DIE tijdens een concert in de Amsterdamse Melkweg in juni van dit jaar.Beeld ANP

De Nederlandse poppodia organiseerden in 2012 opnieuw minder popconcerten en minder clubavonden. Dit gebeurt voor het vierde jaar op rij, constateert de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) in het jaarlijkse onderzoek Poppodia in Cijfers dat maandag werd gepresenteerd op het VNPF-congres in Atak in Enschede.

Redactie

Het gemiddeld aantal concerten per podium daalde van 110 in 2009 naar 94 concerten in 2012. Desondanks steeg het gemiddeld aantal betalende bezoekers per concert van 297 naar 315. Het aantal uitverkochte optredens steeg van 13 procent in 2009 naar 15 procent in 2012.

Directies van poppodia erkennen in het rapport dat ze veiliger programmeren om te kunnen anticiperen op bezuinigingen en dalende publieksinkomsten. De 52 aangesloten poppodia verkochten vorig jaar 1.541.375 kaarten voor 4891 verschillende popconcerten met in totaal 10.873 optredens.

De gemiddelde entreeprijs steeg met 2,3 procent ten opzichte van 2011. Een entreekaartje kostte in 2012 gemiddeld 12,87 euro exclusief btw. De entreeprijzen stijgen al jaren sneller dan de koopkracht. 'De stijging is bovendien groter dan bij andere cultuurinstellingen zoals theaters, bioscopen en musea, waardoor de concurrentiepositie van poppodia is verzwakt', meent de vereniging.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden