Pophistorie uit West-Afrika

Kleine platenlabels hebben altijd een streepje voor. Ze stellen zich avontuurlijker op, zijn specialisten op een bepaald terrein en bezitten de onbevangen charme van David tegen Goliath. Wat Djax doet voor de Nederhop en Excelsior voor de vaderlandse gitaarbands, betekent Dakar Sound voor de West-Afrikaanse pop. Met dit verschil dat het om heruitgaves van oud materiaal gaat, dat dreigt verloren te gaan.

Het Groningse label is min of meer een eenmans onderneming van Ted Jaspers, die zijn privé-hobby transformeerde in een label om van te watertanden. Met niet aflatende ijver ging hij schatgraven in de gouden pophistorie van landen als Senegal, Guinée en Mali. Naties die als reactie op hun kersverse onafhankelijkheid in de jaren '70 en '80 een welig tierende muziekpraktijk kenden. Bijna altijd betrof het grote orkesten, die de lokale traditie met invloeden van buitenaf mengden.

Meestal kwamen die uit Cuba, zodat de son weer naar zijn oorsprong terugkeerde. Maar ook soul, funk en gitaarrock hoor je erin terug. Grote sterren van nu als Youssou N'Dour, Baaba Maal, Salif Keita en Thione Seck begonnen in deze kweekvijvers van talent hun carrière. Zo bevat LATIN THING (DKS 003) een vingerlikkende compilatie aan latin orkesten, die in haspelend Spaans de sterren uit de hemel spelen. En bij DIAMOND FINGERS (DKS 008) van gitarist Sekou Bembeya Diabate steekt Eric Clapton bleekjes af.

In enkele jaren tijds bouwde Jaspers Dakar Sound uit tot een label van wereldformaat. Hij is de eerste die systematisch en met zorg de gouden eeuw van de Westafrikaanse pop voor teloorgang behoedt. Jaspers traceerde de mastertapes van pure collectors items. Hij bezocht de oorspronkelijke muzikanten, bezorgde hen royalties en nam hun verhalen op in de fraai verzorgde cd-boekjes.

Recentelijk verschenen er weer twee Dakar Sound juweeltjes. PAYA PAYA ((DKS 012) van de Horoya Band is een jubelende optelsom van pompende percussie, stuwende electrische gitaren en tuimelende blazers. Een reeks hits van Guinée's grootste band, die zoveel jaar na dato niets aan zeggingskracht verloren hebben.

Maar het piece de resistance uit de Dakar Sound serie is ongetwijfeld N'WOLOF (200.3620) van Orchestre Baobab uit de Senegalese hoofdstad Dakar. Deze illustere band maakte ooit de Sgt. Pepper van West Afrika, die in 1989 als 'Pirate's Choice' op het World Circuit-label verscheen. N'Wolof laat echter de allervroegste opnames (1970-'71) van Baobab horen. Ruwe diamanten waarop electrisch gitaarspel te horen is, dat in niets voor Jimi Hendrix onderdoet. Blazers en zangers excelleren alsof hun leven er vanaf hangt om het even in blues-, latin- en rocknummers. 'Wolof' is niet voor niets het lingua franca van Dakar.

Een goede introductie biedt DAKAR SOUND SAMPLER (DKS 013), die momenteel voor rond een tientje in de winkels ligt. Een uitgelezen compilatie onsterfelijke muziek, die je op geen vrijmarkt meer zult aantreffen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden