Pootjebadend werd de wulpse Anita Ekberg wereldberoemd

Iconisch. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Maar als er één filmscène iconisch is, dan is het wel die waarin Anita Ekberg in Federico Fellini's 'La dolce vita' als Sylvia door de Trevi-fontein in Rome waadt. Haar opbollende lange japon - blote rug en schouders, diep uitgesneden decolleté - wordt steeds natter, evenals haar weelderige blonde haren. 'Marcello, come here, hurry up', roept ze ietwat flemend terwijl ze haar armen uitnodigend uitstrekt naar Marcello Mastroianni. Die trekt zijn schoenen uit en loopt op haar af, waarna de beroemde kus volgt.

De Zweedse actrice Anita Ekberg, die gisteren op 83-jarige leeftijd nabij Rome overleed, werd er wereldberoemd mee. De ultieme felliniaanse scène uit 1960 is vele malen gekopieerd en geparafraseerd, in evenzovele fonteinen. Nooit werd de zwoele en erotische sfeer ervan geëvenaard. Iconisch inderdaad. Maar ondanks Ekbergs wulpse en natte vormen in die film kreeg de in 1950 tot Miss Zweden verkozen actrice als bijnaam: De IJsberg. Vanwege haar koele en ongenaakbare uitstraling.

Kerstin Anita Marianne Ekberg werd in 1931 geboren in het Zweedse Malmö als zesde van acht kinderen. Ze had vijf oudere broers. Na haar overwinning in de Miss Zweden-verkiezing vertrok ze naar Amerika om mee te doen aan Miss Universe; ze was een van de zes finalisten maar won de titel niet.

Ekberg vond werk als fotomodel en reisde naar Italië. In 1958 maakte ze daar een serie foto's, pootjebadend in de Trevi-fontein. Het werd de inspiratie voor Fellini. Ekberg zei daarom weleens sarcastisch dat zij Fellini beroemd had gemaakt, en niet andersom.

'La dolce vita', die de Gouden Palm in Cannes won, bleef Ekbergs beroemdste film. Ze zou in 1962 de eerste Bond-girl worden in 'Dr. No', maar de rol ging uiteindelijk naar Ursula Andress. Met Fellini maakte ze nog 'Boccaccio '70' (1962), 'I clowns' (1972) en 'Intervista' (1987).

Anderhalf jaar geleden was Anita Ekberg in Amsterdam. Ze opende daar in filmmuseum Eye de overzichtstentoonstelling 'Fellini - The Exhibition'. Ze was inmiddels 81, zat in een rolstoel en was geen schim meer van de Sylvia in 'La dolce vita'.

Maar naast het Eye, op de grote Shell-toren aan het IJ, hing maandenlang een enorme foto van de jeugdige Ekberg in de Trevi-fontein. Onontkoombaar en iconisch.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden