Poot houdt het voor gezien

Na decennia vechten om de ontwikkeling van Airport City gaat Chipshol in de verkoop

Het woord 'verbitterd' wuifde Jan Poot anderhalf jaar geleden in een interview met deze krant nog achteloos weg.

De ondernemer hield het op 'onbegrip' en 'verdriet' zijnerzijds. Dat gevoel had alles te maken met volgens Poot falende rechters, ministers, Kamerleden en journalisten. Er was feitelijk één uitzondering: PvdA'er Adri Duivesteijn. "Hij heeft zich voor onze zaak ingezet", loofde Jan Poot hem. "Verder niemand."

In een interview in Het Financieele Dagblad (FD) maakten Jan Poot (89) en zijn zoon Peter gisteren bekend dat zij gebiedsontwikkelaar Chipshol in de verkoop doen. Er is internationaal belangstelling voor de op een 'sieraad' gelijkende onderneming en haar, vanwege de strategische ligging bij Schiphol, even aantrekkelijke als waardevolle stukken grond.

Al komend najaar zou volgens de familie Poot een select aantal belangstellenden een finaal bod kunnen uitbrengen op Chipshol. Hiermee zou, met inbegrip van 150 hectare grond en gewijzigd bestemmingsplan, minimaal 1,5 miljard euro zijn gemoeid.

"Ik voel dat de krachten flink achteruit gaan", zegt Jan Poot in het FD over het besluit. "Daarom zeggen Peter en ik: we stoppen er mee, we verkopen de zaak."

De uitleg is op zijn minst verrassend. En het is jammer dat de familie Poot haar besluit niet verder toelicht. Jan Poot en in toenemende mate zoon Peter manifesteerden zich immers jarenlang als Chipsholbewaarders bij uitstek.

Vol energie reisde Poot sr. tot dusver meermalen per jaar vanuit zijn woonplaats in een Zwitsers gebergte naar Nederland om rechters en politici verbaal om de oren te slaan over het onrecht dat Chipshol zou zijn aangedaan. Poot sr. leerde hen ook een lesje op krantenpapier, want van 2007 tot 2013 plaatste hij, onder meer in Trouw, 89 paginagrote advertenties over zijn 'grondgevecht' met de nationale overheid, de luchthaven Schiphol, de provincie Noord-Holland en meerdere gemeenten.

Wie hem de onvermijdelijke vraag stelde waarom een toch al vermogende man als hij zich op zo'n hoge leeftijd drukte maakte, werd op scherpe toon terechtgewezen. "Het gaat om het principe", foeterde hij dan. "Het is geen onemanshow van mij. Toen ik in 2007 met die advertenties begon dacht ik dat het er bij pakweg twee zouden blijven. Het werden er haast negentig. Deze zaak beheerst de familie. Het project Airport City is altijd de drijfveer geweest".

Er klopte letterlijk 'geen donder' van, zei Poot sr. Met steeds venijniger kritiek op het volgens hem corrupte systeem in Nederland wekte hij uiteindelijk zelf de indruk zijn rotsvaste geloof in een succesvol traject voor Chipshol te verliezen.

In de krantenadvertenties richtte hij zijn pijlen vaker en met steeds meer gif op rechters om tenslotte toenmalig secretaris-generaal Joris Demmink van het ministerie van veiligheid en justitie als hoofdschuldige van de door hem vermoede tegenwerking aan te wijzen. Déugen deden in beider ogen nog maar weinigen. VVD-minister Ivo Opstelten, rechter Jan Krol, en CDA'er en vicevoorzitter van de Raad van State Piet Hein Donner behoorden daar niet toe.

Het uitgangspunt en de ultieme wens van Jan en Peter Poot was ooit om luchthaven Schiphol kwalitatief op wereldniveau te brengen. Dat kon, lieten zij met gedetailleerde plannen en ontwerpen zien, door er een 'Airport City' van twee miljoen vierkante meter te verwezenlijken.

Al in 1986, toen Jan Poot Chipshol oprichtte, was hem de overtuiging toegedaan dat Schiphol, en andere internationale luchthavens, zich konden ontwikkelen tot steden, die hij 'Airport Cities' noemt. De 'city' bij Schiphol mocht rekenen op hotels, faciliteiten voor congressen, appartementen, kantoren, een winkelcentrum, een golfbaan en als blikvanger voor reizigers ook een revolutionaire 'people mover', met monorail. Een plek waar 70.000 mensen zouden kunnen werken en wonen.

In die zin kan Jan Poot worden beschouwd als visionair. Een man die zijn tijd flink vooruit was en die met de oprichting van Eurowoningen, in 1960, faam maakte met een jaarlijkse productie van vierduizend huizen. En die ook internationaal aan de weg timmerde met de ontwikkeling van skistation Valmorel in de Franse Alpen.

Over de faam is Jan Poot tevreden. Des te opmerkelijker is het dat in het gisteren door de familie Poot verspreide persbericht over de verkoop van Chipshol met geen woord wordt gerept over 25 jaar procederen tegen de overheid. Geen woord over de vetes, de talrijke gevoerde en nog lopende juridische procedures, de beschuldigingen van haar kant van corruptie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden