Pool niet meer voor habbekrats op de truck

Zelfde salaris voor Nederlandse en buitenlandse chauffeurs

Een chauffeur die rijdt voor een Nederlandse transporteur moet vanaf nu volgens de Nederlandse cao worden betaald. Of hij nou uit Rotterdam, Gdansk, Sofia of Boekarest komt. Tenminste, meestal.

'Nederlands loon voor Nederlands werk' noemen vakbonden en werkgeversvereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) de cao-afspraak die ze gisteren in alle vroegte maakten. Die afspraak moet transportbedrijven de vurig verlangde helderheid bieden over welke chauffeur ze wat moeten betalen. Bovendien verlost het de chauffeurs zelf van ergernis nummer 1: valse concurrentie van goedkope Oost-Europeanen.

Toch, het ligt net wat ingewikkelder dan zich in een slogan laat vatten. Ruim zes maanden - de cao voor beroepsgoederenvervoer liep al op 1 januari af - hebben werkgevers en werknemers, bijgestaan door juristen, zich gebogen over Europese regels en uitspraken van het Europees Hof in Luxemburg.

"Die regels zijn geënt op de industrie: je hebt een bedrijf dat ergens staat", zegt Leon Ceelen, onderhandelaar namens TLN. "Inherent aan de transportsector is dat je door heel Europa zwerft en zelfs verder. Wij hebben zes maanden ons best moeten doen om duidelijkheid te krijgen die andere sectoren al lang hebben. We hebben alle manieren van werken ontrafeld en gekeken welke arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn."

Dat kunnen nog altijd die van Letland zijn, maar heel concreet wil Ceelen daar niet over zijn, 'juist omdat het allemaal zo ingewikkeld is'. Volgende week overlegt hij met de bonden over een eenduidige uitleg aan de buitenwereld.

Voor onderhandelaar Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten is deze cao 'een voorlopig eindpunt van de strijd'. "Wat in acht, negen jaar is scheefgegroeid, ga je niet met een zinnetje in een cao oplossen", relativeert hij. Maar dat werkgevers het probleem van de concurrentie van Oost-Europese chauffeurs niet meer wegredeneren omdat het 'bij de openstelling van de Europese markt' zou horen, vindt Van den Dungengrote winst.

En de duidelijkheid. "Een Nederlands bedrijf met een Poolse dochteronderneming kan niet meer zeggen: Ga maar in Polen zeuren." De vakbond heeft nog verscheidene zaken lopen tegen transporteurs, die via illegale constructies goedkope buitenlanders zouden laten rijden. Die gaan door, aldus de FNV'er.

In de nieuwe cao staat geen loonsverhoging voor 2012. Uitgesmeerd over 2013 krijgen chauffeurs er 2 procent bij. De weinig florissante positie van de sector laat niet veel meer toe, zegt Van den Dungen. Volgens Ceelen zal de gelijk-loon-bepaling in de nieuwe cao transporteurs niet op kosten jagen omdat er niet alleen chauffeurs rondrijden die minder verdienen dan hun Nederlandse collega's maar ook chauffeurs die meer verdienen. "Er wordt altijd gekeken naar chauffeurs uit lagelonenlanden, maar er rijden er ook heel wat die Duits loon betaald krijgen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden