Politiek gesteggel in Venetië

VENETIü - 'Na haar dood op 47-jarige leeftijd werd de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo eerst een legende, daarna een mythe en nu dan ook een cultfiguur', zo schreef Kahlo's biograaf Hayden Herrera in 1992. Het roerige leven van Frida Kahlo (1907-1954) is onderwerp van een nieuwe speelfilm die vandaag het 59ste Filmfestival van Venetië opent.

Het is niet de eerste keer dat het leven van de Mexicaanse schilderes en linkse activiste Frida Kahlo centraal staat in een speelfilm. Zeventien jaar geleden werd ze al eens geportretteerd in 'Frida, naturaleza viva', een weinig conventionele, snapshot-achtige 'biopic' van de Mexicaanse regisseur Paul Leduc. Grootste verdienste van Leduc was dat hij Kahlo's dramatische levensloop -getekend door polio, een ernstig busongeluk en verschillende miskramen- niet nog eens extra dramatiseerde. Of Shakespeare-verfilmster Julie Taymor -niet zo lang geleden verantwoordelijk voor de theatrale verfilming van het gruwelstuk Titus Andronicus- dezelfde eerbied opbrengt voor Frida Kahlo moet vandaag in Venetië blijken. Massa's fotografen bereiden zich hier in ieder geval voor op de komst van de 35-jarige, Mexicaanse titelvertolkster Salma Hayek. Het is een inmiddels in Hollywoodfilms gedrilde actrice die zo op het eerste gezicht veel te sexy is voor de vele besnorde zelfportretten die Frida Kahlo maakte. Of Geoffrey Rush als de vertolker van Leon Trotski (de Russische revolutionair met wie Frida Kahlo een kortstondige romance had), ook van de partij zal zijn, is nog even afwachten.

Voorafgaand aan het 59ste Filmfestival van Venetië werd er al veel gediscussieerd over de benoeming van Moritz de Hadeln als nieuwe festivalleider. De Hadeln, die twintig jaar lang aan het hoofd stond van het Filmfestival van Berlijn, werd dit jaar hals over kop naar Venetië geroepen nadat de rechtse politicus Silvio Berlusconi met een bezem door de Italiaanse kunstwereld was gegaan. Festivaldirecteur Alberto Barbera, die de afgelopen twee jaar juist veel lof oogstte voor zijn festivalbeleid, moest dit jaar plotseling het veld ruimen.

Dat uitgerekend Moritz de Hadeln op zijn post terecht kwam, riep bij veel trouwe Venetië-bezoekers weerstand op. De Hadeln had zich in Berlijn immers vooral bewezen als een verlengstuk van Hollywood, zeker de laatste jaren. Het eerste resultaat van het politieke gesteggel is al een beetje zichtbaar in de samenstelling van de verschillende, internationale jury's die dit jaar allemaal een Duitse afgevaardigde blijken te hebben. In de drie hoofdjury's zitten een Duitse producent, een Duitse criticus en een Duitse regisseur. Je hoeft er geen statistieken bij te halen om te kunnen bepalen dat De Hadeln zijn Duitse vrienden een dienst bewijst.

Nieuw is dat de hoofdjury, onder voorzitterschap van de Chinese steractrice Gong Li, over tien dagen niet alleen een Gouden Leeuw zal uitreiken voor de beste speelfilm maar ook een Zilveren Leeuw voor de beste korte film. Grote geldbedragen zijn er dit jaar ook: 50000 euro voor de winnaar van de nieuw ingestelde San Marco Award. En de beste debutant in Venetië maakt zelfs kans om met 100000 euro naar huis te gaan, plus 20000 meter film om onmiddellijk weer aan de slag te gaan.

Jammer toch dat er geen enkele Nederlandse filmmaker in Venetië aanwezig is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden