Pokémon Go snelle kaskraker

gescoord | De hype is hier voorbij, maar de winst van Pokémon werd een historisch hoogtepunt in de game-industrie. En dan gaat het in China en India nog beginnen.

Spelers van Pokémon Go hebben maar een doel: zoveel mogelijk verschillende Pokémonfiguurtjes vang-en. De makers van Pokémon Go hebben een vergelijkbare opdracht: strik zoveel mogelijk spelers om in korte tijd veel geld te verdienen. De makers zijn glorieus in die opdracht geslaagd. Zij verdienden in de eerste negentig dagen maar liefst 600 miljoen dollar.

Pokémon Go is een gratis app. De honderden miljoenen komen onder meer binnen omdat spelers extra opties kunnen kopen.

600 miljoen in slechts drie maanden is een historische hoogtepunt in de game-industrie. Andere populaire spellen deden er veel langer over zo'n bedrag binnen te halen. Het eveneens razend populaire Candy Crush bijvoorbeeld verdiende zijn eerste 600 miljoen pas na 200 dagen. Een ander veelgespeelde game, Puzzle & Dragons, had er 400 dagen voor nodig.

De cijfers zijn afkomstig van App Annie, een Amerikaans onderzoeksbureau. Dat is vooral onder de indruk van Pokémon Go omdat het veel nieuwe spelers heeft bereikt. De speeltijd met de Pokémons had namelijk geen invloed op de speeltijd van andere spellen.

Voor wie Pokémon Go nog niet zou kennen: het is het spel dat afgelopen zomer geregeld tot berichten leidde over mensen die met de blik star op de mobiele telefoon langs het spoor liepen, of zonder te kijken overstaken. Via de camera op de smartphone zijn animatiefiguurtjes te zien in de echte wereld. Het doel is die figuurtjes te vangen.

Dat leidde tot pijnlijke ontmoet-ingen toen de Pokémons uitwaaierden over het slagveld in Irak en verschenen op kerkhoven en in het concentratiekamp Auschwitz. In Nederland bleek Kijkduin een populaire plek. Honderden jagers met hun smartphones kwamen dagelijks samen in de duinen, wat surrealistische beelden opleverden.

Pokémon Go was overal deze zomer. De hype is intussen weer voorbij. In Europa en de Verenigde Staten is het aantal spelers afgelopen maanden sterk gedaald. Daarom was het voor de makers belangrijk de oogst zo snel mogelijk binnen te halen.

Al is de hype voorbij, toch blijven Pikachu, Rattata en de andere 148 Pokémons nog wel even onder ons. De 1,3 miljard Chinezen en 1,2 miljard Indiërs bijvoorbeeld hebben nog niet achter de figuurtjes aan gerend, een markt die in potentie ook goed is voor honderden miljoenen. Nu hebben de Pokémons in India een probleem. Een lokaal gerechtshof probeert hen buiten de deur te houden omdat hun verschijning wel eens aanstootgevend zou kunnen zijn voor gelovigen. China ziet geen bezwaar.

Wat Europa en de VS betreft, de makers kunnen het succes uitmelken met nieuwe updates en andere, vergelijkbare spellen waarin de figuurtjes optreden. Pokémons zijn een van de weinige gamekarakters die erg oud kunnen worden. Pokémon Go is namelijk niet het eerste spel waarin de fictieve wezens worden gevangen. Er zijn sinds de jaren negentig al zes generaties uit het ei gekropen.

Dat gebeurde vooral bij Nintendo, de Japanse spellenfabrikant die vooralsnog weinig plezier beleeft aan de opgeleefde populariteit van de fictieve wezens. Pokémon Go is namelijk niet ontwikkeld door Nintendo, maar door Niantic Lab, een bedrijf waarin Nintendo samenwerkt met Google. De winsten komen niet direct terecht in de Japanse kas. Daarom ook dat Nintendo terughoudend is om het succes van Pokémon te vieren. Het bedrijf heeft momenteel wel iets anders aan zijn hoofd (zie kader).

Nieuwe spelcomputer, dalende beurskoers

Op de aandelenbeurs in Tokio bleef Nintendo net als afgelopen vrijdag onder druk staan. Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei heeft Nintendo in de eerste helft van zijn boekjaar een operationeel verlies geleden, terwijl analisten juist rekenen op winst.

De Nikkei-index in Tokio eindigde 0,3 procent hoger op 17.234,42 punten. Het aandeel Nintendo verloor bijna 5 procent.

Vrijdag ging de koers al bijna 7 procent onderuit, nadat de nieuwe spelcomputer Switch van Nintendo door beleggers lauw werd ontvangen.

Nintendo publiceert donderdag halfjaarcijfers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden