Poets je tanden niet meer met plastic

Plastic is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je je tanden staat te poetsen. Toch zitten in veel tandpasta's en scrubs tegenwoordig microplastics, minieme bolletjes plastic die de vorm, kleur en houdbaarheid van het product verbeteren. Een slechte zaak, vinden Stichting De Noordzee en de Plastic Soup Foundation. Zij voeren al maanden actie om fabrikanten van cosmeticaproducten over te halen microplastics in de ban te doen.

Microplastics hebben voor fabrikanten zeker voordelen, zegt Jeroen Dagevos van Stichting de Noordzee. "Ze zijn tien keer goedkoper dan natuurlijke ingrediënten, je kunt ze een kleurtje geven en in een specifieke vorm maken. Omdat je microplastics niet hoeft te ontsmetten, zijn ze ook makkelijker dan natuurlijke ingrediënten."

Maar die voordelen voor fabrikanten hebben nadelen voor mens en milieu, vult Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation aan. "Van tandpasta slik je altijd wel een beetje door, dus dan komen die minieme plastickorreltjes direct in je lijf. En als ze in de vorm van afgespoelde scrubjes in het riool belanden, gaan ze door de waterzuivering heen en komen ze in het oppervlaktewater, en dus in vissen. Vissen die uiteindelijk weer op ons bord belanden. Bovendien worden microplastics giftig als ze met water in aanraking komen. Recent onderzoek van het Instituut voor Milieuvraagstukken van de VU laat daar geen twijfel meer over bestaan. In tien tot twintig procent van de vissen in de Noordzee zijn al plastics aangetroffen. Het is echt een groot probleem."

Met de campagne 'Beat the micro beat' wil de coalitie van milieuclubs - waaronder ook Stichting Natuur en Milieu, de Waddenvereniging en Greenpeace - fabrikanten van cosmeticaproducten ertoe bewegen te stoppen met het gebruik van microplastics. "We hebben vooral de mvo-managers aangesproken, zij zijn immers verantwoordelijk voor de maatschappelijk verantwoorde koers van hun bedrijf", zegt Dagevos. "Gelukkig hebben grote partijen als Etos en Hema inmiddels toegezegd om microplastics te gaan vervangen door natuurlijke ingrediënten."

Volgens woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Ahold is de beslissing van Etos om te stoppen met het gebruik van de minieme plastic ingrediënten een gevolg van de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf om de huismerken van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall stap voor stap te vergroenen. Ze rept niet van de publiciteitscampagne. De invoering van producten zonder microplastics gaat in stapjes, legt ze uit. "We halen de huidige producten met microplastics niet uit de schappen, omdat we ze niet willen vernietigen. Voor de nieuwe producten bekijken we per geval welk natuurlijk alternatief het beste is om mee te scrubben. Abrikozepitten, gemalen kokosnoten of bijvoorbeeld walnootdoppen."

Over de termijn waarop Etos alleen nog plantaardige scrubs in de winkel heeft liggen, kan Aspeslagh nog niet zoveel zeggen. "Dat hangt af van de bestaande voorraden en de tijd die nodig is om goede alternatieven te vinden."

Hoewel Dagevos en Westerbos blij zijn dat een aantal fabrikanten de stap naar plasticvrije producten heeft gezet, wijzen ze ook naar de grote cosmeticabedrijven die zich niet laten aanspreken. "Een multinational als L'Oréal heeft gezegd het probleem nog niet te zien, terwijl de microplastics zelfs in producten van The Body Shop zitten", zegt Dagevos. "Dat is wel frappant, als je bedenkt dat The Body Shop zich laat voorstaan op milieuvriendelijkheid."

Sommige bedrijven hebben simpelweg niets van zich laten horen, zegt Westerbos. "Kruidvat bijvoorbeeld, en concerns als Unilever en Procter and Gamble, die hebben niet gereageerd op onze brief."

Unilever laat via een e-mail blijken nog in de ontkennende fase te zijn. Het probleem van microplastics wordt volgens Unilever vooral veroorzaakt door grotere stukken plastic die in de oceaan uiteenvallen. En aangezien de producent van Andrélon, Dove, Axe en Zwitsal zegt relatief weinig producten te verkopen waar microplastics inzitten, ziet het geen noodzaak om ze te vervangen door natuurlijke ingrediënten. Misschien moet Unilever eens met Ahold gaan praten. Of nog beter: met de Plastic Soup Foundation.

Meer informatie over de campagne 'Beat the micro bead' is te vinden op: http://plasticsoupfoundation.org/ beat-the-micro-bead

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden