Poëtisch in een lange leegte

ROBBERT VAN HEUVEN

Locatietheater
Festival Over het IJ, NDSM-werf, Amsterdam Noord. Bezocht 13 juli, nog dit weekeinde te bezoeken. www.overhetij.nl

Tsja, locatietheater in Nederland. Daar staan we dan te wachten in de zeikende regen, gehuld in onze roze en witte plastieken poncho's die ons zo vriendelijk verstrekt zijn door de organisatie van Festival Over het IJ, het jaarlijks terugkerende locatietheaterfestival op een voormalige scheepswerf in Amsterdam.

Een kwartier geleden had 'Eindland' van theatergroep Echo moeten beginnen, maar een boomlange technicus in een fluorgeel regenpak laat het druipende publiek weten dat de voorstelling vanwege de regen moet worden afgelast. Buitengewoon jammer, want de samenwerking van actrices Anna Schoen en Lotte Dunselman met de talentvolle jonge schrijver Jibbe Willems klonk veelbelovend en was al eerder enthousiast onthaald.

Gelukkig was er eerder op de avond meer buitentheater te zien. Zoals 'Het vermoeden dat we door moesten' van mimetheatergroep Bambie, dat een lange straat als decor heeft en halfgesloopte panden en kantoorgebouwen als stedelijke coulissen. Het publiek zit op een tribune en ziet in de verte twee piepkleine figuurtjes de straat in slenteren, de toeschouwer tegemoet. Die kan via een koptelefoon volgen wat de mannen zeggen, al wordt daaruit niet echt duidelijk wie ze nu precies zijn. Landlopers, dichters, of toevallige voorbijgangers?

Ze doen denken aan de twee zwervers Vladimir en Estragon uit Becketts toneelstuk 'Wachten op Godot'. De een (Tjebbe Roelofs) is op zoek naar een veelbelovende verte, de ander (Paul van der Laan) wil graag een plek om te gaan liggen zonder dat iemand vraagt of het wel gaat. En er is ze een ontmoeting beloofd.

Die ontmoeting blijkt te zijn met een merkwaardige vrouw (Klaske Bruinsma). De ene man wil haar graag houden, de ander wil liever verder de verte in. Dat dreigt een wig tussen de mannen te slaan, maar uiteindelijk trekken ze verder, de vrouw alleen achterlatend.

Een simpel verhaaltje is het, maar genoeg om de verbeelding van het publiek aan het werk te zetten en voorzichtig te laten mijmeren over de aantrekkelijkheid van de verte en de kracht van een ontmoeting. Daarbij maakt Bambie slim gebruik van de omgeving. Het spel met het perspectief van een lange straat en de toevallige voorbijgangers die tot onwetende figuranten verworden, zijn onmisbare elementen. En in dat megadecor weet de groep 'Het vermoeden...' wel klein en poëtisch te houden. Knap.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden