Podium voor jong talent uit strip-underground

Strips komen op de eerste plaats, maar ook aan curiosa is de redactie van dit tijdschrift gehecht: 'Zone 5300: strips, cultuur & curiosa'. Spreek alsjeblieft niet over 'camp'. ,,Wij houden namelijk oprecht van obscure sixties garagerock, Ed Wood, Country & Western, freakshows, soaps, genrevideo's, Japanse filmmonsters en bizarre platenhoezen'', staat er in het eerste lustrumnummer. 'Echt waar'.

Na het recente wegvallen van 'Striparazzi' is het tweemaandelijkse 'Zone 5300' (vernoemd naar de tramzone in het Rotterdamse centrum) naar eigen zeggen het enige Nederlandse professionele striptijdschrift dat ruimte biedt aan jonge tekenaars en schrijvers uit de (inter)nationale strip-underground. Maar ook gevestigde namen als Berend Vonk, Lian Ong en Peter de Wit publiceren hun werk in dit blad, dat vorig jaar de Stripmuseumprijs won.

Maar het gaat niet alleen om strips: 'Zone 5300' besteedt ook veel aandacht aan muziek, film, video en 'B- en C-cultuur'. Zo is er een column over geheime orakelklanken op de middengolf, recensies van een 'schizofrene schijf' en 'occulte Italodisco-crossover' en een bespreking van de 'Sci-Fi-paranoiafilm' 'Pi', 'deprimerend, maar absoluut de moeite waard'.

Het feestnummer bevat een groot interview met Doug Bradley, beroemd door zijn rol als Pinhead in de 'Hellraiser'-films. Inmiddels is het personage met volgespijkerd hoofd een nieuw 'icoon' geworden, 'lieveling van horrorfans'. ,,Zelfs mensen die 'Hellraiser' nooit hebben gezien weten precies wie Pinhead is.'' Bradley leidt aan het Boris Karloff-dilemma, die na veertig jaar nog op zijn Frankenstein-rol werd aangesproken. ,,Maar hij had dan ook alles aan dat monster te danken.''

Engeland, waar 'The exorcist' nog altijd niet verkrijgbaar is, heeft volgens de Brit een probleem met 'seks en horror.' Zo eiste de 'British board of film cencorship' dat er een shot uit 'Hellraiser' werd geknipt. ,,Nadat Julia iemands hoofd heeft verpletterd, verschijnt er een glimlach op haar gezicht.'' Alleen die glimlach moest eruit: ,,dat zou maar suggereren dat ze er een kick van krijgt''.

In 'Zone 5300' zijn vooral de kortere strips sterk: 'Singelmania', 'Fritz' van Fritz van den Heuvel, 'Fokke en Sukke' en 'Gutsman'.

Maar tegelijk is het fotoverhaal 'De avonturen van Kwakzalver en Knettergek' van Nix en Zen te flauw voor een tweede aflevering en ontbeert Marcel Ruijters grimmige strip 'Troglodytes: Chimaera' over fabelachtige grotbewoners spanning door de afwezigheid van tekst.

Het feestelijke oktobernummer is helaas niet zo goed als het voorgaande themanummer rond jonge Duitse striptekenaars als Calle Claus. In zijn 'Ego-terreur' geeft god Ernie iedereen Claus' eigenschappen en interesses. Plotseling is elke voorbijganger striptekenaar en fan van Sartre: 'een nachtmerrie, niemand om te verachten'.

Een goede tekenstijl en inhoudelijk verhaal kan veel moois opleveren, zo blijkt ook uit strips als het licht absurdistische 'De waterjuffer' van Katrin de Vries en Anke Feuchtenberger en 'Wurzeln' ('wortels') van Albo Helm, waarin een vernederlandste Duitser zijn afkomst onderzoekt. Terecht citeert Claus Scott McCloud: 'De strip biedt, dankzij de intimiteit van literatuur en de beeldkracht van schilderkunst en film, ongekende mogelijkheden'.

Het is jammer dat het feestnummer wat tegenvalt. Maar tegelijk meldt de redactie dat 'Zone 5300' ondanks het lustrum gewoon bij het oude blijft. Dat stelt alweer gerust.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden