PO-Raad: Overtollige reserves in het onderwijs moeten worden uitgegeven

Een onderwijsstaking in 2017. Basisschoolleraren betogen in Den Haag voor een hoger salaris en vermindering van de werkdruk. Beeld ANP

Een op de zes basisschoolbesturen heeft meer reserves dan nodig, maar 13 procent heeft juist een te kleine buffer. Dat stelt de PO-Raad, die vindt dat overtollige reserves uitgegeven moeten worden aan onderwijs.

De sectororganisatie van het primair onderwijs deed onderzoek naar de financiële situatie van rond de duizend schoolbesturen in het basisonderwijs in Nederland. Daaruit blijkt dat 170 besturen - 17 procent - gezamenlijk mogelijk 185 miljoen euro op de plank hebben liggen.

Deze rijke schoolbesturen hebben veel meer in kas dan nodig. Zo’n 13 procent heeft juist een onverantwoord kleine buffer, stelt de PO-Raad. De besturen leggen de buffers aan om tegenvallers op te kunnen vangen, zoals een lekkend dak of apparatuur die onverwachts kapot gaat.

Door de complexe financiering van het basisonderwijs zijn veel scholen onzeker over wat zij precies te besteden hebben, omdat er steeds wisselende bedragen binnenkomen op verschillende momenten. Dat maakt schoolbesturen voorzichtig en geneigd om meer geld op de bank te zetten dan strikt noodzakelijk.

Gezonde bedrijfsvoering

De reserves mogen niet groter zijn dan wat nodig is voor een gezonde bedrijfsvoering, vindt de PO-Raad, die de cijfers presenteert aan de vooravond van een algemeen overleg in de Tweede Kamer over de financiering van het basisonderwijs. Schoolbesturen die te veel in kas hebben moeten dat geld gaan uitgeven aan onderwijs, vindt de raad.

Vorig jaar september staakten leraren en ander onderwijspersoneel uit het primair onderwijs in de provincies Zuid-Holland en Zeeland. Zij hielden een protestmars in Rotterdam. Beeld ANP

Het moet terug naar de klassen, aldus woordvoerder Ad Veen. “Het betreft geen structureel geld dus inzetten voor salarissen is, hoe graag sommigen dit ook zien, onmogelijk omdat het geld na een jaar niet meer beschikbaar is.”

Al jaren bestaat het vermoeden dat een aantal schoolbesturen aanzienlijke reserves aanhoudt. De PO-Raad wil graag dat dit verandert, omdat het de discussie over de ingewikkelde bekostiging van het basisonderwijs steeds opnieuw vertroebelt. “Iedere discussie die we hebben wordt doodgeslagen met het argument: ‘Jullie hebben geld op de plank liggen’. Daar willen we vanaf”, aldus de woordvoerder.

Benchmark

De PO-Raad wil daarom een zogeheten benchmark ontwikkelen, een standaard voor schoolbesturen die aangeeft hoeveel reserves zij in kas mogen houden voor een gezonde bedrijfsvoering. Ook zal de raad een nadrukkelijk appèl doen op de schoolbesturen die mogelijk te veel in de reservepot hebben zitten, om hier iets aan te doen.

Verder wil de PO-Raad voor de zomer een zogeheten hackaton organiseren, een themabijeenkomst met vele partijen. Daarvoor nodigt de raad onder anderen politici, bestuurders, schoolleiders, leraren, bonden en beleidsmakers uit. Samen met ict’ers gaan zij proberen meer inzicht te krijgen in de financiële situatie van het primair onderwijs.

Lees ook:

Basisscholen potten miljoenen niet zomaar op

Eind 2017 staakten leraren in het basisonderwijs. De Algemene Onderwijsbond zwengelde toen een discussie aan over het besteden van het geld dat basisscholen op de plank hebben liggen aan salarissen.Vier vragen daarover.

Extra geld voor het basisonderwijs is één, de besteding is een tweede

Extra geld voor het basisonderwijs is welkom. Maar de actievoerders vinden een goede besteding ook belangrijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden