Ploegen kopschuw over project-Avignon

Wielerteams streven naar een betere verdeling van de inkomsten

Onvrede over de huidige structuur en dan vooral de verdeling van de inkomsten drijft een groot deel van de professionele wielerploegen in elkaars armen. Dertien van de achttien zogenaamde ProTour-teams streven naar een nieuw, meer gelijkwaardige, commercieel fundament voor de wielersport. "Wij hebben onderling overleg", bevestigt Richard Plugge, algemeen manager van het Nederlandse Belkin, de berichten dat de ploegen naar andere verdienmodellen zoeken.

Het project heeft de werknaam project-Avignon gekregen, naar de Zuid-Franse stad waar vorig jaar de tweede rustdag van de Tour de France plaatshad. Plugge wil het project noch ontkennen noch bevestigen. "Er is tussen de ploegen die Tour maar ook daarna veel overlegd geweest. Zoveel dat ik het allemaal niet meer precies weet. Ik herinner me wel een gesprek in Nîmes. Project-Avignon zegt mij echter weinig."

Dan maar aan Iwan Spekenbrink gevraagd naar Avignon. Spekenbrink is de teambaas van die andere Nederlandse wielerploeg, Giant-Shimano, een van de dertien teams die Cyclingnews.com onlangs bij naam noemde. Spekenbrink: "Er is geregeld contact. Meer wil ik niet kwijt."

Voorzichtigheid kenmerkt de reacties bij beide Nederlandse ploegen. De teams BMC, Cannondale, Garmin, Lampre, Lotto, Omega Pharma, Movistar, Orica, Sky, Tinkoff-Saxo en Trek zijn de andere, zitten niet te wachten op krantenkoppen die reppen over een revolutie, bekent een bron.

Anderzijds botsen de wensen van de ProTour-leden met de belangen van de andere stakeholders in de wielersport, de wedstrijdorganisatoren en de internationale wielerunie UCI. Hun toorn is snel gewekt, bleek recentelijk. Toen de eigenaar van Saxo, de steenrijke Rus Oleg Tinkov, in harde bewoordingen riep dat hij de Tour de France zou boycotten als hij geen groter deel van de taart zou krijgen, sloeg de Tourorganisatie subtiel terug. Het Franse L'Equipe, net als de Tour eigendom van ASO, schreef dat de "historische rechten van organisatoren boven elke discussie zijn verheven". Om eraan toe te voegen dat "alle partijen die rechten hebben erkend". Tinkov bond in. Een boycot van de Tour zou zijn ploeg de UCI-licentie hebben gekost.

Volgens Plugge en Spekenbrink zitten de ploegen op een lijn wat betreft hun grieven over een ongelijkwaardig verdienmodel. Toch ontbreken op de lijst met dertien de Franse en Oosterse teams. Ag2R, FDJ, Europcar, Astana en Katusha zouden niet aan de gesprekken deelnemen. "Wij praten met iedereen", houdt Plugge, sinds vorig jaar bestuurslid van de internationale vereniging van wielerploegen AIGCP, zich op de vlakte.

Dat de Fransen de gesprekken aan zich voorbij laten gaan, is te wijten aan de lange arm in eigen land van ASO. Er wordt in Frankrijk geen grote koers meer gereden zonder goedkeuren van dit Parijse miljoenenbedrijf. Sponsoren als Ag2R en Française des Jeux zijn niet gebaat bij uitsluiting van bijvoorbeeld de Tour.

Voor eigenaar Igor Makarov van Katusha gelden andere motieven. Deze oligarch is naast voorzitter van de Russische wielerbond, lid van het managementcomité van de UCI. Hij is een vertrouweling van de nieuwe UCI-voorzitter Brian Cookson. Deze laatste zoekt de rol van bruggenbouwer. Cookson heeft liever geen ploegen voor zijn voeten lopen.

De UCI wil volgend jaar een begin maken met een nieuwe opzet voor het profwielrennen. Daarbinnen is plaats voor zestien in plaats van de achttien teams nu, wat tegen de zin is van de huidige ploegen. Ook het aantal wedstijddagen zou fors verminderen aldus de plannen. En daarmee ook een aantal aansprekende wedstrijden, is de vrees van sommige organisatoren.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden