'Plezier boven de lakens'

'Y tu mamá también' heeft de Nederlandse bioscopen veroverd. De Mexicaanse roadmovie kan de concurrentie met de Hollywood-films aan.

De Mexicaanse film zit in de lift. Eerst was er het succes van 'Amores perros', het hyperenergieke Mexico City-drieluik van Alejandro Gonzalez Inarritu (38), de Mexicaanse debutant die zich manifesteerde als een soort Latino-kruising tussen Quentin Tarantino en Luis Buñuel. En nu is er 'Y tu mamá también', de roadmovie van leeftijd- en stadsgenoot Alfonso Cuarón (40).

De Mexicaanse scenarioschrijver en regisseur volgt de zomerse avonturen van Julio en Tenoch. De twee 17-jarige vrienden uit Mexico City die hun tienerhormonen de vrije loop laten, moeten op een of andere manier die lange, Mexicaanse zomer zien door te komen. En als een geschenk uit de hemel dient zich Luisa aan, een net wat oudere en rijpere Spaanse schone die samen met de opgetogen jongens in een rammelende wagen op pad gaat, richting een imaginair strand, dwars door het Mexicaanse land. Op verfrissende wijze combineert Cuarón klassieke ingrediënten uit de roadmovie, de ménage à trois en het coming of age-drama, en de kostelijke voice-over brengt en passant de politieke en sociale omstandigheden in Mexico in kaart. Het resultaat is een intelligent, grappig en opvallend sexy verteld verhaal over volwassenwording, vol melancholie en bruisend van energie bovendien.

Cuarón slaagde erin het publiek in eigen land weer met miljoenen tegelijk naar de bioscoop te krijgen. Een enthousiaste ontvangst in het buitenland bleef niet uit. Via het Filmfestival van Venetië, waar Cuarón vorig jaar twee prijzen in de wacht sleepte (voor het scenario en voor zijn jonge acteurs Gael Garcia Bernal en Diego Luna), groeide 'Y tu mamá también' uit tot een wereldwijde Mexicaanse hit.

Na de magische familiefilm 'A Little Princess' uit 1995 en de Dickens-verfilming 'Great Expectations' uit 1998, twee Hollywood-projecten, komt 'Y tu mamá también' als een verrassing. Waarom bent u teruggekeerd naar Mexico?

Cuarón: ,,Na mijn Mexicaanse debuut 'Solo con tu pareja' kreeg ik de kans om in Hollywood aan de slag te gaan en voor 'Great Expectations' zelfs samen te werken met acteurs als Gwyneth Paltrow, Ethan Hawke, Anne Bancroft en Robert De Niro. Toch had ik het idee in Hollywood een beetje op een dood spoor te zitten. Het idee voor een Mexicaanse roadmovie bestond al heel lang, zo'n tien jaar, en samen met mijn broer Carlos besloot ik dat het tijd was om het scenario verder uit te werken en de film in Mexico van de grond te tillen.''

Waarschijnlijk moest u in Mexico met een aanzienlijk kleiner budget werken.

,,Ja, drie miljoen dollar kun je gerust low-budget noemen. Ik had wel het geluk om buiten de officiële en dus ingewikkelde en bureaucratische Mexicaanse filmfinanciering om te kunnen opereren. 'Y tu mamá también' is geheel zonder overheidssubsidie gemaakt, met een investering van mijn producent Jorge Vergara, met wie ik 'Producciones Anhelo' heb opgezet, een productiehuis dat nu met 'Monsoon Productions' ook een Amerikaans kantoor heeft.''

'Y tu mamá también' verrast door zijn expliciete seksscènes.

,,Ik wilde voor alles geen preutse film maken, geen Hollywoodfilm waarin naakte lichamen doorgaans netjes onder de lakens blijven en lichamelijk contact veelal alleen wordt gesuggereerd. Ik wilde laten zien dat seks ook puur plezier kan zijn, en dat het niet per se gepaard hoeft te gaan met macht en manipulatie, zoals in de volwassen wereld vaak het geval is. De Mexicaanse censor heeft er moeite mee. Wat kan ik zeggen? Ja, dat ik een proces heb aangespannen en dat Mexicaanse bureaucraten preutser zijn dan Mexicaanse tieners.''

Het spel van uw jonge acteurs Gael Garcia Bernal en Diego Luna spat van het doek. Het lijkt alsof ze veel ruimte voor improvisatie hebben gekregen.

,,Dat is grappig, want het scenario stond van A tot Z vast. Wel zijn de acteurs al van jongs af aan vrienden. Ze zijn samen opgegroeid in Mexico City en wat je ziet is waarschijnlijk een jarenlange onderlinge chemie. 'Y tu mamá también' is sowieso een vriendenproject. Het camerawerk is van mijn oude vriend Emmanuel Lubezki die de fotografie van al mijn films heeft gedaan. Het scenario heb ik samen met mijn jongere broer Carlos geschreven, gewoon thuis aan de keukentafel met Frank Zappa's 'Watermelon in Easter Hay' op de achtergrond, een nummer dat een belangrijke inspiratiebron voor de film werd, gecomponeerd in een prachtige 'loop' en intelligent en emotioneel tegelijkertijd.''

Vooral de 'voice-over' die commentaar levert op de politieke en sociale situatie in Mexico op dit moment, tilt de film boven een ordinaire roadmovie uit.

,,Mijn broer wilde er eerst niet in geloven. Pas nadat ik hem Godards 'Féminin, masculin' had laten zien, waarin eenzelfde soort 'voice-over' in de derde persoon commentaar levert, ging hij overstag. Godard moest eraan te pas komen om hem te overtuigen.''

Terwijl 'Y tu mamá también' op dit moment in de Nederlandse bioscopen draait, is Alfonso Cuaron alweer bezig aan een nieuwe film, 'The Children of Men', te verwachten in 2003. Het laatste nieuws is, dat Cuarón aangetrokken is om de derde Harry Potter-film te regisseren: 'Harry Potter and the prisoner of Azkaban'. Hopelijk is er daarna ook weer tijd voor een Mexicaans project.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden