Plezier beleven aan doden mag niet

Ik ben tegen alle vormen van plezierjacht. Laat het teveel aan wilde zwijnen afschieten door goed geoefende militairen en breng het vlees maar gewoon in de schappen van de supermarkt.

Ludo van Rongen Tiendeveen

Het is jammer dat discussies over flora- en faunabeheer worden gevoerd op basis van emoties. Dat zo de werkelijkheid onder tafel wordt gehouden schijnt de anti-jachtlobby niet te deren. De overlast en het gevaar voor de mens (aanrijdingen), financiële schade voor de agrarische sector en mensen die wonen in het buitengebied wordt gebagatelliseerd met één doel: ’als er maar niet wordt gejaagd’.

De anti-jachtclubjes weten dat beheer van wilde zwijnen alleen kan door drukjacht en drijfjacht. De alternatieven uit deze hoek – verloedering, uithongering en mogelijke verspreiding van veterinaire ellende – kunnen zorgen voor varkenspest op agrarische bedrijven.

Serieuze politieke partijen moeten beslissingen nemen op basis van argumenten, in plaats van emoties. De jacht in Nederland wordt door de overheid voldoende gewaarborgd om de fauna vakkundig te reguleren, en aan de jacht mag je op deze manier genoegen beleven.

M. van der Meer Vlaardingen

Het past niet om plezier te beleven aan een hobby waarbij andere levende wezens worden verwond of gedood. In zijn artikel pleit Breedveld voor drukjacht op wilde zwijnen. Kennelijk heeft hij een verkeerd beeld van deze jachtvorm. De theorie is dat een zwijn er op een rustige manier toe wordt gebracht zich wandelend richting de jager te begeven waar hij met een welgemikt schot kan worden gedood. De praktijk is anders. De dieren, die in de dichte dekking rusten, worden door de drijver opgeschrikt, aangezien zich daar normaal nooit een mens vertoont. Zij proberen vervolgens zo snel mogelijk bij de drijver vandaan te komen. Nadat een eerste schot is gevallen is de paniek compleet en rennen ze op volle snelheid alle kanten op. Het is dan onmogelijk te selecteren op geslacht, leeftijd of conditie. De kans is bovendien nihil dat een zwijn direct dodelijk kan worden getroffen. In die zin wijkt de drukjacht dus niet af van de drijfjacht. Er is geen sprake van een eerlijke kans voor de zwijnen. De dieren hebben een grote kans om zwaar gewond te raken en ernstig te lijden.

Pauline de Jong Amstelveen

De heer Breedveld verbaast zich erover dat we niet in staat zijn zo`n 6000 ’scharrelvarkens’ onder controle te houden. Maar dat willen de plezierjagers toch ook juist niet! Door ze ongelimiteerd bij te voederen groeit de populatie maar aan, en is het leefgebied ervan een paradijs voor plezierjagers.

A. Stoel-Margadant Zwolle

Eenmaal per jaar verschijnen op het Hogeland van Groningen mannen en vrouwen in dure auto’s in mooie jachtkleding, met glimmende geweren om de laatste fazanten, hazen en vaak bij gebrek aan deze dieren, eenden te jagen. Veel vrolijkheid en jolijt bij deze groep van nouveau riches. Voor ons dorpelingen is het een ramp, omdat de laatste hazen en fazanten worden weggemaaid, er elk weekend geschoten wordt, waardoor honden, katten en mensen onrustig worden. Ze maken gebruik van drijfjacht, zodat er opgejaagde dieren voor de auto komen en wij met een gevoel van walging achterblijven.

Genieten van de jacht is vooral een mannenaangelegenheid, waarbij ze erg boos worden als je ze aanspreekt op het genoegen dat ze toch moeten hebben bij het doden van een dier. Wellicht kunt u deze mannen en vrouwen oproepen om zonder geweer te komen genieten van onze hazen en fazanten, zodat wij zo ook nog in de volgende zomer weer kunnen zien dartelen.

Geertje Karstens Eenrum

Het is een ethische discussie wie er voor wie moet wijken: het dier voor de mens of andersom. Gezien de enorme overbevolking door de mens wereldwijd lijkt me dat we daar eens bij moeten stilstaan.

Ida Marsman Veenendaal

Als stadsjongen kwam ik op het dorp. Wist niets van de natuur. De jachtopziener leerde mij het onderscheid in gedrag van de kieviten in de legtijd; de plaatsen, waar een haas kan liggen; de val van duiven en eenden op het koren. Het recht én de plicht van de jager om te komen, en de schade voor de boer te beperken. Hij leerde mij tellen. Als er te weinig hazen waren in een deel van het terrein, dan werd er dat jaar daar niet gejaagd. Als er te veel fazantenhanen waren dan mochten er geen hennen geschoten worden. Op de jachtdagen leerde ik van de jagers de eendensoorten in de vlucht te onderscheiden. Goede jagers luisteren naar de jachtopziener en samen zorgen ze voor goed wildbeheer én voor prachtige jachtdagen. Inspannend, vaak nat, vermoeiend, maar genietend van de natuur en het buiten zijn én de vreugde van een goed schot, liefst doublet, en zorgvuldig omgaan met het geschotene. Prachtig.

D.O.Veenendaal Harderwijk

Jagen is doden. Dat kan nodig zijn, zoals nu met de overbevolking van wilde zwijnen. Maar daar genoegen aan beleven? Jagers praten zich aan, dat er een wederzijdse spanning bestaat tussen jager en bejaagde dieren. Pure drogreden: immers, de jagers doen het vrijwillig en genieten ervan. Bij de bejaagde dieren is van beide geen sprake, integendeel.

Grote persoonlijkheden als Franciscus van Assisi en Albert Schweitzer houden ons voor eerbied te hebben voor al wat leeft. Als je genoegen beleeft aan doden van dieren, is er volgens mij wel iets mis met iemands eerbied voor al wat leeft.

Sicco Oosterhoff Assen

Zie in de toekomst op de zwijnen toe, stel een soort zwijnenhoeder aan, die ze voor invloeden van buitenaf beschermt. Plaats de natuurlijke vijand indien mogelijk in hun nabijheid terug.

G. Boon Alblasserdam

Sinds de mens georganiseerd door het leven gaat, werd jagen aan banden gelegd en voorbehouden aan de elite en hun vrienden. Deze mensen hebben doden altijd een (ont)spannende bezigheid gevonden. Kijk maar naar de arena’s in de Romeinse tijd. Het is ook altijd de elite die oorlog voert. Zelf doen ze er liever niet aan mee: soldaten kunnen terugschieten. Daar hebben ze jagen op wild als alternatief op gevonden. Om deze vorm van verstrooiing exclusief te houden heeft de elite laten uitvaardigen dat jagen slechts is toegestaan, wanneer men in het bezit is van een jachtvergunning die wordt verstrekt tegen betaling. Het volk heeft dat geld niet dus exclusiviteit verzekerd.

Tijden veranderen. Het volk laat van zich horen; daar is de elite niet blij mee. Iedere smoes om de jacht te rechtvaardigen wordt nu uit de kast gehaald. Wil je geen varkens in je tuin zet er een schutting om. Die hoeft maar één meter hoog te zijn.

Jan Smink Ermelo

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden