Plan voor nieuwe luchtvaartmaatschappij gaat Air France niet redden

Het logo van Airfrance-KLM in Parijs. Beeld ANP

Als er iets is wat luchtvaartconcern Air France-KLM nodig heeft, is het wel een flinke oppepper, in het Engels: boost. En laat Boost nu juist de werktitel zijn van de luchtvaartmaatschappij die Air France-KLM wil oprichten om de weg omhoog weer te vinden.

Boost, dat uiteindelijk waarschijnlijk een andere naam krijgt, moet Air France-KLM helpen een stap te zetten in de felle concurrentiestrijd met golfmaatschappijen als Emirates en Etihad op middellange en lange afstanden. Eind oktober zouden de eerste vluchten al moeten vertrekken.

Maar wordt Boost wel zo'n krachtig medicijn? Al vlak na de lancering van het plan waren er twijfels over de maatschappij, die goedkoper moet zijn dan Air France, maar ook weer niet zo goedkoop als een budgetmaatschappij.

Ook is het nog maar de vraag of Air France-KLM het personeel meekrijgt. Deze week meldde de Franse krant La Tribune dat de onderhandelingen met pilotenvakbond SNPL over Boost vastgelopen zijn.

Onrendabele routes

Boost is vooral bedoeld om het Franse deel weer te laten groeien. Dit lukt bij Air France niet, omdat het personeel niet wil meewerken aan besparingen. Bij KLM heeft het personeel wel concessies gedaan, waardoor het Nederlandse deel van het bedrijf beter boert.

Inmiddels is er via Franse media iets meer bekend geworden over Boost. Zo lijkt de maatschappij voor 70 procent gebruikt te worden om onrendabele routes van Air France over te nemen. Slechts 30 procent zullen nieuwe routes zijn. Het gaat om zowel middellange als lange routes. Boost begint voorzichtig: in 2020 moet er gevlogen worden met tien vliegtuigen voor de lange afstand. De nieuwe maatschappij zou een instrument zijn om innovaties te proberen.

De nieuwe maatschappij richt zich voor de helft op toeristen en voor de helft op zakenreizigers. De stewards en stewardessen worden nieuw geworven. De piloten van Boost komen wel van Air France. De hoop is dat zij vrijwillig kiezen om tijdelijk voor Boost te werken om uiteindelijk door te kunnen groeien. Maar of dit gaat lukken, is dus nog maar de vraag.

Vlees noch vis

Boost is vlees noch vis, vinden luchtvaarteconomen. Hans Heerkens van de Universiteit Twente: "Boost wordt niet puur zakelijk, niet puur een maatschappij voor toeristen, maar iets ertussenin. De arbeidskosten moeten omlaag, maar dan lijkt het vooral te gaan om het cabinepersoneel en niet om de piloten. En tien vliegtuigen, dat zet geen zoden aan de dijk."

Jaap de Wit, hoogleraar transporteconomie aan de UvA, vindt het plan nog te onduidelijk voor een definitief oordeel, maar is vooralsnog sceptisch. "Het zou een innovatieve luchtvaartmaatschappij moeten zijn, maar ze gaan waarschijnlijk van start met oude toestellen. De verre vluchten zouden goedkoper moeten zijn dan Air France, maar weer niet zo goedkoop als bij een budgetmaatschappij."

Luchtvaartconcern Lufthansa, dat met soortgelijke problemen kampt, is volgens De Wit een stuk voortvarender aan de slag met Eurowings. "Lufthansa neemt in een rap tempo toestellen van Air Berlin over voor Eurowings, die daarmee vliegt op lange afstand tegen lagere kosten."

Bescheiden en onduidelijk

Boost zal dus niet alleen tegen de golfmaatschappijen, maar ook tegen Eurowings moeten opboksen. "En dan zijn er nog de plannen van Norwegian om op lange afstand met nog meer budgetvluchten te komen", zegt De Wit. "Boost lijkt wel erg bescheiden en onduidelijk."

Dat de Franse piloten het niet eens worden met de directie is niet heel verrassend, want ook eerdere initiatieven om arbeidskosten te besparen via een nieuwe formule liepen stuk op de weerstand van de piloten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden