Plagen teisteren opnames 'Noah'

Wordt het een ramp of toch gewoon een rampenfilm, zo grapte een blogger op internet over 'Noah' de nieuwe film van Darren Aronofsky, zijn eerste film sinds 'Black Swan'. Het 130 miljoen dollars kostende Bijbelse epos over Noach en zijn ark wordt al sinds de opnames in 2012 - uitgesteld vanwege de orkaan Sandy - geteisterd door plagen.

Veel onzekerheid is er of deze volgens haar regisseur 'minst bijbelse bijbelse film ooit' haar publiek wel zal vinden. Zo verschillen de producenten en de regisseur alvast van mening wie die toeschouwers zijn. Studio Paramount hoopte op de vele gelovigen die eerder ook Mel Gibsons 'The Passion of the Christ' tot een wereldsucces maakten, Aronofsky zelf ziet in Noah de eerste milieuactivist, laste een segment over de evolutie van amoebe tot aap in, en wil juist ook betrokken niet-gelovigen naar de bioscoop lokken.

Een en ander leidde tot verschillende visies op het Bijbelse gehalte van de film die maar liefst een half dozijn keer opnieuw gemonteerd werd, zo valt te lezen in een profiel van Aronofsky, deze week in The New Yorker. Afgelopen december testte Paramount een versie van 86 minuten met religieuze symbolen aan het begin en een christelijke rocksong aan het einde. Gelukkig voor de regisseur viel zijn eigen versie beter bij het christelijke testpubliek. Men had wel moeite met de sombere kijk op Noach die in de film een keer dronken wordt en bovendien even overweegt om de mensheid helemaal uit te roeien - ook al staat het zo in de Bijbel.

Deze week werd bekend dat 'Noah' in verschillende islamitische landen al bij voorbaat in de ban is gedaan. Nu zal zo'n verbod Aronofsky niet helemaal onwelgevallig zijn; hoe meer reuring, hoe meer nieuwsgierigen.

De film gaat begin april ook hier in première, tot die tijd rust er een twitter-embargo op. Wel circuleert al enige tijd de trailer op internet: een ernstige Russel Crowe die in woest landschap gewichtigheden fluistert als 'I am not alone' en 'When they come, there will be many, and they will be desperate' waarna we massa's nijlpaarden, slangen en vogels op de houten ark af zien stormen, schuiven en vliegen, onder donder en bliksem en aanwakkerende gezangen. Een stelletje van ieder dier was alvast niet genoeg. Meer 'The Day after Tomorrow' dan 'Melancholia', zeg maar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden