PKN-campagne waarin Jezus wordt verscheurd wekt woede

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) moet zich verdedigen tegen een opmerkelijke aantijging: blasfemie. In de nieuwe reclamecampagne van haar hulpstichting Kerk in Actie scheuren gelovigen een afbeelding van Jezus aan stukken. Van katholieke zijde stromen de klachten binnen en ook vanuit de eigen orthodoxe flank is er kritiek.


Met een paar ferme rukken vliegt in de tv-spotjes het aangezicht van Jezus (baard, lang haar, wit gewaad) uiteen. De spotjes, waarvan er deze weken op de publieke omroepen meerdere versies te zien zijn, eindigen met beelden van een sloppenwijk in Colombia. De snippers dwarrelen neer bij een winkeltje. "Jezus deelde zijn leven", zegt een voice-over. "Daarom geloven wij in delen."


Bij de Reclame Code Commissie zijn klachten over de spotjes binnengekomen en op de Facebookpagina van Kerk in Actie laten critici zich horen. Dat Jezus' aangezicht eraan moet geloven is een 'oecumenische slag in het gezicht', stelde voormalig woordvoerder van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie Jan-Willem Wits gisteren in het Nederlands Dagblad. De diaconale tak van de Protestantse Kerk in Nederland legt wat Wits betreft een vernietigingsdrift bloot die je doorgaans alleen bij 'ISIS en andere christenhaters' ziet.


Woordvoerder Maurits van Stuijvenberg van Kerk in Actie is niet verrast door de kritiek. "Al hadden we niet verwacht dat die vooral van onze katholieke broeders en zusters zou komen", zegt hij. "Blijkbaar speelt zulk beeld voor hen een heel andere rol dan voor onze achterban."


Toch is er ook tegenstand van binnenuit. Jan van der Graaf, die als voorzitter van de Gereformeerde Bond de orthodoxe flank van de Protestantse Kerk vertegenwoordigd heeft, vindt de spotjes 'te plat'. "Als je iemands beeltenis verscheurt, wat voor signaal geef je dan?", vraagt hij zich retorisch af. De controverse moet niet overdreven worden, vindt woordvoerder Van Stuijvenberg. "We adverteren met de filmpjes ook op Facebook. Daar komen veel reacties op binnen en meer dan 80 procent is positief."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden